Головна » Бухгалтеру » Консультації » Аналіз змін та приклади заповнення нової форми податкової накладної та РК
Консультації

Аналіз змін та приклади заповнення нової форми податкової накладної та РК

Поділіться з друзями - підтримайте проект

Print Friendly, PDF & Email

З 1 березня 2017 р. неочікувано для всіх почала діяти нова форма ПН та РК. Платники податків почали хапатися за голову, ДФС також виявилася непідготовленою до таких змін, адже обговорення нової форми ПН повинно було тривати до 09 березня. Але МінФін вирішив більше не чекати і зробив такий подарунок всім платникам ПДВ.

ДФС думала, думала і придумала, що ПН та РК будуть реєструватися по новій формі з 16 березня 2017 р, хоча така позиція порушує Порядок заповнення податкової накладної. Але коли якісь нормативні норми особливо хвилювали ДФС та МінФін.

Тож, що маємо то маємо.

Давайте розглянемо, що ж змінилося в нових формах та як правильно їх заповнюватина практичних прикладах.

Дуже коротко про  зміни та реєстрацію нових ПН/РК

Сама форма податкової накладної не дуже змінилася порівняно зі “старою” формою. В ній і надалі маємо два розділи – А та Б. Але графу 3 розділу Б поділено на три графи для зазначення кодів УКТ ЗЕД та кодів послуг, а також  з’явилася нова графа 11 для сільгосптоваровиробників.

Зазначення кодів в ПН

У новій формі ПН графа 3 буде мати назву «Код» та буде містити три графи:

• 3.1 (код товару згідно УКТ ЗЕД),

• 3.2  (ознака імпортованого товару),

• 3.3 (код послуг згідно з ДКПП).

Оновлений Порядок №1307 заповнення  ПН описує заповнення цих граф так: 

– графи 3.1 або 3.3 заповнюються на всіх етапах постачання товарів/послуг;

– у випадку постачання товару заповнюється графа 3.1, в якій зазначається код товару згідно з УКТ ЗЕД.

– у випадку постачання товару, ввезеного на митну територію України, у графі 3.2 проставляється позначка “Х”. Деталізовано, що така позначка має бути зазначена на всіх етапах постачання імпортних товарів.

– у випадку постачання послуги заповнюється графа 3.3, в якій зазначається код послуги згідно з ДКПП.

Код товару згідно з УКТ ЗЕД потрібно зазначати суцільним порядком без будь-яких розділових знаків (пробілів, крапок тощо). Крім того, платники ПДВ (за винятком постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України) мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з ДКПП не повністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду.

Зверніть увагу! За змінами, внесеними до п. 16 Порядку № 1307, на ДФС покладені повноваження визначення умовних кодів товарів, що відсутні в УКТ ЗЕД, та забезпечення їх оприлюднення на її власному офіційному веб-порталі. Тож для тих товарів, яких не має в УКТ ЗЕД, коди повинні будуть визначити податківці.  Тож радимо платникам податків які не знайшли код для своїх послуг запасатися заспокійливими засобами.

ДФС все таки 14.03.2016 р. змилувалася над платниками і надала коди УКТ ЗЕД для товарів, у яких не було таких кодів. З цими кодами можна ознайомитись за посиланням.

За Наказом № 276 встановлено перелік ПН, при складанні якої заповнювати графу 3 буде не потрібно.

В яких ПН та РК коди послуг та згідно з УКТ ЗЕД не зазначаються 

Без кодів УКТ ЗЕД складаються ПН з типами причин:

04 – Складена на постачання у межах балансу для невиробничого використання;

08 – Складена на постачання для операцій, які не є об’єктом оподаткування податком на додану вартість;

09 – Складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість;

13 – Складена у зв’язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності).

15 – Складена на суму перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до статей 188 і 189 Податкового кодексу України, над фактичною ціною постачання».

Проблема із зазначенням кодів для товарів/послуг для складання ПН за щоденними підсумками так й залишилася не вирішеною. На жаль, для таких ПН працюватимуть загальні правила складання. Тобто, з усіма кодами.

Введено єдиний тип причини для ПН, складених на суму перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до статей 188 і 189 ПКУ, над фактичною ціною постачання. Такий тип причини має назву назву «15 – Складена на суму перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до статей 188 і 189 Податкового кодексу України, над фактичною ціною постачання».

ПН з типом причини «15», за бажанням платника, можна буде складати й один раз на місяць у вигляді зведеної ПН, з урахуванням сум ПДВ, розрахованих виходячи з перевищення бази оподаткування над фактичною ціною, визначених окремо по кожній операції з постачання товарів/послуг.  При цьому:

– у рядках такої податкової накладної, відведених для заповнення даних покупця, постачальник (продавець) зазначає власні дані;

– у графі 2 розділу Б потрібно буде зазначати загальну назву номенклатури: «Перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до статей 188 і 189 ПКУ, над фактичною ціною постачання»;

– графи 3.1, 3.2, 3.3, 4, 5, 11 розділу Б у ПН з типом 15 не потрібно заповнювати.

Податкові накладні з умовним ІПН

Однакові правила складання ПН будуть застосовуватися у разі:

– здійснення операцій з постачання товарів/послуг, за якими не були нараховані податкові зобов’язання відповідно до п. 198.5 ПКУ та п. 199.1 ПКУ (для товарів/послуг, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, – якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту) у межах балансу платника податку для невиробничого використання;

– використання товарів/послуг, за якими не були нараховані податкові зобов’язання відповідно до п. 198.5 ПКУ (для товарів/послуг, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, – якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), в операціях, які не є об’єктом оподаткування або звільняються від оподаткування;

– використання виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг, за якими не були нараховані податкові зобов’язання відповідно до п. 198.5 ПКУ (для виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, – якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), не в господарській діяльності;

– визначення при анулюванні реєстрації платника податку податкових зобов’язань за товарами/послугами, необоротними активами, за якими не були нараховані податкові зобов’язання відповідно до п. 198.5 ПКУ (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, – якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту) та які не були використані в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності.

Тобто з 1 березня у таких ПН потрібно у рядку «Індивідуальний податковий номер» зазначати умовний ІПН 600000000000, а в рядку отримувач (покупець) своє найменування.

ПН з ІПН 400000000000 буде складатися за операціями з ліквідації основних засобів за самостійним рішенням платника податку; переведення виробничих основних засобів до складу невиробничих; здійснення операцій з постачання товарів/послуг у рахунок оплати праці фізичних осіб, які перебувають у трудових відносинах з платником податку.

Умовні ІПН і типи причин, які використовуються при заповненні ПН та РК із 16.03.2017 р.

Податкова накладна складена:

Тип причини

Заповнення поля «Отримувач (покупець)»

Підстава

індивідуальний податковий номер

найменування отримувача

на суму збільшення компенсації вартості поставлених товарів/послуг, якщо на дату такого збільшення покупець уже не має статусу платника ПДВ

01

100000000000

«Неплатник»

п. 13 Порядку № 1307

на постачання неплатнику податку, окрім пільгованих постачань (п.12 Порядку № 1307)

02

абз. 1 п. 12 Порядку № 1307

на постачання товарів/послуг у рахунок оплати праці працівникам

03

400000000000

власні дані платника, який  складає податкову накладну

п. 12 Порядку № 1307

на постачання в межах балансу для невиробничого використання

04

600000000000

п.п. 11 і 12 Порядку № 1307

у зв’язку з ліквідацією основних засобів за самостійним рішенням платника

05

400000000000

п. 12 Порядку № 1307

у зв’язку з переведенням виробничих основних засобів до складу невиробничих

06

400000000000

п. 12 Порядку № 1307

на операції з вивезення товарів за межі митної території України

07

300000000000

найменування (П.І.Б.) нерезидента та через кому — країну, у якій зареєстрований покупець (нерезидент)

абз. 2 п. 12 Порядку № 1307

на постачання для операцій, які не є об’єктом обкладення ПДВ

08

600000000000

власні дані платника, який складає такі податкові накладні

п.п. 11 і 12 Порядку № 1307

на постачання для звільнених від ПДВ операцій

09

для нарахування податкових зобов’язань у разі анулювання ПДВ-реєстрації

10

600000000000

п. 12 Порядку № 1307

за щоденними підсумками операцій

11

100000000000

«Неплатник»

абз. 1 п. 12 Порядку № 1307

на постачання неплатнику, у якій за приписами п. 10 Порядку № 1307 слід зазначати назву покупця на поставку

12

200000000000

найменування юрособи (дипломатичної місії) або П.І.Б. фізособи (особи із числа дипломатичного персоналу та членів їх сімей)

п. 10 Порядку № 1307

у зв’язку з використання не в госпдіяльності

13

600000000000

власні дані платника, який складає ці податкові накладні

п.п. 11 і 12 Порядку № 1307

на послуги від нерезидента, надаваних на митній території України

14

500000000000

платник ПДВ — отримувач нерезидентських послуг зазначає власні дані. Код ставиться у продавця, а в даних покупця платник податків зазначає власні дані

абз. 3 п. 12 Порядку № 1307

на перевищення ціни придбання товарів/послуг над фактичною ціною їх постачання

15

постачальник (продавець) тут указує власні дані

п. 15 Порядку № 1307

Постачання послуг: як заповнювати ПН та РК

Як ми вже казали відтепер в ПН для послуг відведена окрема графа 3.3, в якій слід проставляти код послуг згідно ДК 016:2010, в РК для цих цілей є гр. 4.3

До 16 березня 2017 р. у зв’язку з тим, що в ПН не було де зазначити ці коди їх не треба було проставляти. Але починаючі з 16.03.2016 р. починає на повну діяти нова форма ПН та РК в яких вже є такі поля, тож відтепер їх потрібно заповнювати.

ДФСУ визнала, що діючий ДК 016:2010 є недосконалим і для деяких послуг просто немає кодів, що вони з цим будуть робити ще не досить зрозуміло, адже внести зміни досить складно і потребує багато часу.

Також виникає багато питанб стосовно того, які зазначати одиниці вимірювання: шт., грн чи писати просто “послуга”. Усі ці од.вимірювання мають право на життя, але пам’ятайте, що одиниця вимірювання в ПН та інших первинних документах (акта) повинна співпадати.

Про це наголошує і ДФС. 

ДФС у Дніпропетровській області звертає увагу, що податкова накладна повинна містити ідентичні показники (номенклатура товарів/послуг продавця, одиниця виміру товару/послуги, кількість, ціна постачання одиниці товару/послуги без урахування ПДВ)  тим, що зазначені в первинних документах в частині, що оплачена контрагентом-покупцем.

Якщо в первинному документі, зокрема, рахунку за централізоване водопостачання та водовідведення, одиниця виміру товарів/послуг зазначена як «м 3», то:

  • в графі 4 «Одиниця виміру товару/послуги» податкової накладної необхідно зазначати «м 3»,
  • в графі 6 «Кількість (об’єм, обсяг)» – відповідне чисельне значення частки натуральних одиниць, яка відповідає частині, оплаченій контрагентом – покупцем.

Якщо ж в первинному документі зазначена «послуга», в то в графі 4 «Одиниця виміру товару/послуги» податкової накладної необхідно зазначати «послуга», в графі 6 «Кількість (об’єм, обсяг)» проставляється значення «1» або відповідна частка наданої (оплаченої) послуги у вигляді десяткового дробу.

 

Складання ПН сільгосптоваровиробниками 

Складання ПН сільгосптоваровиробниками буде здійснюватися  за тим же порядком, що було обумовлено у проекті наказу Мінфіну.

У таких ПН у другій частині (після знака дробу) номеру ПН код «2» зазначатиметься виключно тими платниками ПДВ, які включені до Реєстру отримувачів бюджетної дотації, у разі здійснення операцій з постачання власновироблених товарів, отриманих за результатами видів діяльності, визначених в статті 16-1 Закону „Про державну підтримку сільського господарства України”.

Сільгосптоваровиробники заповнюватимуть й нову графу 11 розділу Б.

Що ж змінилося у формі РК?

Зміни є аналогічними до змін у податковій накладній. Так, в новій формі РК графи 4.1, 4.2 та 4.3 відповідають новим графам 3.1, 3.2, 3.3 ПН. У разі коригування сум податкових зобов’язань за операціями з постачання товарів/послуг у графі 4.1 РК буде вказуватися код таких товарів згідно з УКТ ЗЕД, або у графі 4.3 – код таких послуг згідно з ДКПП.

Всі РК, які мають бути зареєстровані у ЄРПН з 1 березня 2017 року,  мають бути заповнені за цією формою.

ДФС вже звертало увагу й раніше до затвердження нової форми ПН та РК, що з 1 січня 2017 року при складанні РК в обов’язковому порядку зазначається код товару згідно з УКТ ЗЕД (для підакцизних і імпортних товарів – 10 знаків, для інших товарів – не менше 4 знаків).  Таке правило діє незалежно від дати придбання чи виготовлення такого товару (до 1 січня 2017 року чи після цієї дати). А отже, незалежно від дати складання податкової накладної, до якої складається РК, якщо його датовано з 01.01.2017 р. і далі!

З появою нової форми РК та ПН це ж правило діє й для РК до ПН, складених на постачання послуг. Тобто при складанні таких РК до ПН потрібно зазначати код послуги за ДКПП.

Приклади заповнення ПН та РК у найбільш розповсюджених ситуаціях

Зауваження: коди УКТЗЕД в усіх наведених ПН умовні

Приклад 1. Складання ПН на постачання товару

Підприємство «А» 02.03.2017 року  продало 10 шт. ТОВАРУ за ціною 150 грн. з ПДВ за 1 шт. підприємству «Б». Цей товар було вироблено в Україні.

Отже, у ПН потрібно зазначати тільки перші чотири цифри коду УКТ ЗЕД – 1234.

Приклад 2. Складання ПН  на послуги з оренди нежитлової нерухомості

Підприємство «А» отримало орендну плату за здане в оренду Підприємству «Б» нежитлове приміщення. Вартість орендної плати було перераховано за березень 01.03.2017 року у сумі 7200 грн. з ПДВ. 

Приклад 3. Складання ПН  на суму перевищення бази оподаткування 

Підприємство «А» 12.03.2017 року  продало 10 шт. ТОВАРУ за ціною 60 грн з ПДВ за 1 шт. підприємству «В». Вартість придбання однієї труби становила 90 грн з ПДВ. Ці труби було вироблено в Україні.

У такому випадку потрібно скласти 2 ПН:

  • одну за ціною продажу на ім’я покупця, в якій потрібно зазначити перші чотири цифри коду УКТ ЗЕД – 1234;
  • другу на себе на суму різниці між ціною придбання та ціною продажу – з типом причини 15 без зазначення коду УКТ ЗЕД. Також в ній не потрібно заповнювати графи 4, 5, 11 розділу Б ПН.

Перша податкова буде виглядати так:

А друга так:

Приклад 4. Складання зведеної ПН за операцією, що не є господарською діяльністю підприємства

ТОВ «А»  придбало у березні 2017 року подарунки до 8 березня з метою подарувати їх своїм працівницям. Вартість одного подарунку складає 1500,00 в т.ч. ПДВ., всього подарунків 10 шт. За цією операцією у березні 2017 р. було визначено податковий кредит на суму 2500 грн. 8-го березня 2017 року подарунки були подаровані працівницям.

Приклад 5. Складання РК за ПН, яка була складена на постачання товару

Підприємство «А» 02.03.2017 р/  відвантажило 10 шт. ТОВАРУ за ціною 150 грн з ПДВ за 1 шт. підприємству «Б». Цей ТОВАР вироблено в Україні. Тому у ПН  зазначено тільки перші чотири цифри коду УКТ ЗЕД – 1234. (Див.Приклад 1)  07.03.2017 року покупець повернув труби постачальнику у кількості 5 шт. Підприємство «А» склало РК до ПН. Цей РК буде реєструватися покупцем. 

Навіть якщо цей товар був проданий покупцю в минулому році, коли не треба було зазначати код УКТ ЗЕД на товар, то якщо ви робите РК в цьому році треба буде указувати УКТ ЗЕД наче він вже стояв в тій податковій, яка була виписана в тому році.


Поділіться з друзями - підтримайте проект

Наша розсилка