Юридичні консультації

Перелік і розмір штрафів у сфері будівництва

Сфера будівництва, так чи інакше, стосується кожного з нас. Саме тому, вимоги до проектування, проведення робіт, до якості кожного будівельного матеріалу – жорстко регламентовані великою кількістю будівельних норм і правил. Крім цього, до будь-яких будівництв пред’являються вимоги екологічного та санітарно-епідеміологічного законодавства, норми пожежної безпеки, благоустрою територій та об’єктів, вимоги до охорони культурної спадщини та значний обсяг супутніх процесу будівництва, вимог.

Найбільш характерними правопорушеннями в сфері будівництва, все таки, є порушення містобудівних та будівельних норм і правил. Оскільки, охопити однією публікацією всі можливі порушення в процесі будівництва (від порушень охорони праці на будівництві – до порушень процесу поводження з відходами) коротко неможливо – зупинимося на найбільш притаманних сфері будівництва порушеннях – а саме, на порушеннях будівельних норм і правил в сфері містобудівної діяльності, а також, розберемо розмір фінансових санкцій за такі.

Загальна характеристика порушення будівельних норм і правил

Відповідно до частини 6 статті 11 Закону України «Про будівельні норми», відповідальність за недотримання вимог будівельних норм визначається законом.

Більш повний перелік видів порушень будівельних норм встановлений в статті 25 Закону України «Про основи містобудування» (прийнятий – 16.11.1992 р, та далі буде іменуватися Закон №2780). Згідно з нею, несуть відповідальність особи, винні у:

  • недотриманні норм і правил при проектуванні і будівництві;
  • проектуванні об’єктів з порушенням затвердженої в установленому порядку містобудівної документації;
  • виконанні будівельних чи реставраційних робіт без дозволу та затвердженого в установленому порядку проекту або з відхиленням від нього;
  • самовільній зміні архітектурного вигляду споруди в процесі експлуатації;
  • недотриманні екологічних і санітарно-гігієнічних вимог, встановлених законодавством при проектуванні, розміщенні і будівництві об’єктів;
  • прийнятті в експлуатацію об’єктів, зведених з порушенням законодавства, норм і правил;
  • надання інформації, що не відповідає дійсності, про умови проектування і будівництва чи необґрунтована відмова надати таку інформацію.

І цей перелік (керуючись крайнім абзацом цієї статті) не виключний – законами може бути встановлена відповідальність і за інші види порушень містобудівного законодавства.

Насправді, цей перелік деталізується в:

  • Законі України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» від 14.10.1994 р (далі – Закон №208 / 94-ВР),
  • Кодексі України про адміністративні порушення (далі також – «КупАП») – статті 96, 96-1, 188-42 – адміністративна відповідальність у будівництві,
  • Кримінальному кодексі України (далі – «КК України») – статті 197-1, 275 – кримінальна відповідальність в будівництві.

При чому, крім відповідальності до замовників / підрядників будівництва – такі акти встановлюють санкції, і для проектних, експертних організацій, і для суб’єктів які виготовляють будматеріали, конструкції, і для підприємств, що забезпечують техумови інженерного забезпечення об’єкта, і, навіть, для посадових осіб державного архітектурно-будівельного контролю. Окремо встановлена відповідальність технагляду в будівництві і відповідальність авторського нагляду (головні архітектори, архітектори), а також, відповідальність виконавців, які працюють на підставі кваліфікаційного сертифіката. Точний перелік штрафів і їх розмірів буде в розділі: «Який штраф за незаконне будівництво».

Не варто забувати і про такі порушення, як:

  • будівництво на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети;
  • будівництво без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи без належно затвердженого проекту;
  • будівництво з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

Такі порушення (навіть одне з них), може призвести до визнання об’єкта, так званим, «самочинним будівництвом» і наслідки такого – згідно зі статтею 376 Цивільного кодексу України, можуть бути досить негативними – при істотному відхиленні від проекту, якщо таке суперечить суспільним інтересам або порушує права інших осіб, або при істотному порушенні будівельних норм, будівельника можуть зобов’язати провести відповідну перебудову, а при неможливості – провести знесення.

Пару слів про ліцензування будівництва 2021 (на сьогоднішній день)

Відповідно до Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» – будівництво об’єктів які за класом наслідків (відповідальності) відносяться до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, за переліком видів робіт, визначених Кабінетом Міністрів України, – з урахуванням особливостей, визначених Законом України “Про регулювання містобудівної діяльності” – підлягає ліцензуванню. Так, раніше, низкою підзаконних нормативно-правових актів встановлювалися, і перелік конкретних робіт, і ліцензійні умови такої діяльності – і основні нюанси системи ліцензування в будівництві.

Разом з тим, країна зараз знаходиться в процесі оптимізації системи містобудівної дозвільної документації і взагалі – органів державного архітектурно-будівельного контролю.

Так, постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2020 р № 219 «Про оптимізацію органів державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду» такі постанови Кабінету Міністрів України (наприклад від 30.03.2016 р № 256 від 05.12.2007 р №1396, якими якраз регулювалися питання ліцензування) – були скасовані без заміни новим регулюванням.

У зв’язку з усім цим, Мінрегіон, в своєму листі № 7/30 / 12145-20 від 15.07.2020 р, видав інформацію про те, що ліцензування господарської діяльності з будівництва об’єктів, які по класу наслідків (відповідальності) відносяться до об’єктів з середніми та значними наслідками (СС2, СС3) з 18.03.2020 не провадиться, як і внесення змін до вже виданих ліцензій на будівництво.

Таким чином, на даний момент, система ліцензування, як і перелік будівельних робіт, що не підлягають ліцензуванню в Україні та здійснюються для будівництва об’єктів СС2, і СС3 (середніх і значних наслідків, бо для СС1 ліцензування немає), знаходяться в правовому вакуумі і не врегульовані зовсім. Повністю заблокований і сам доступ суб’єктів до отримання (або зміни) будівельних ліцензій.

Разом з тим, незважаючи на мету цієї реформи: скасувати ліцензування і ввести можливості будівництва при наявності в штаті сертифікованих працівників – все ще залишається невирішеним відповідальність за будівництво без ліцензії.

Однак, залишилися повноваження на розгляд справ та покладання адмінсанкцій (при чому у кожного різна компетенція – за які конкретно санкції і до яких певним суб’єктам і об’єктам будівництва) у:

  • керівників виконавчих органів з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад;
  • керівників виконавчих органів з питань державного архітектурно-будівельного контролю міських рад населених пунктів, які є адміністративними центрами областей, міських рад населених пунктів з чисельністю населення понад 50 000, структурних підрозділів з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій;
  • головних інспекторів будівельного нагляду центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду (зараз деякі функції все ще у ДАБІ, хоч центральним органом, прийнятим 23.12.2020 року Постановою КМУ № 1340 став ДІАМ – держінспекція архітектури та містобудування).

Який штраф за незаконне будівництво

Таким чином, перейдемо до більш детальним видам порушення норм будівництва і розмірами фінансових санкцій за такі.

  • Відповідно до Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» від 14.10.1994 р (Закон №208 / 94-ВР).

Нагадуємо, що Законом України «Про Державний бюджет України на 2021 рік», в статті 7 встановлено розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб (далі – «ПМПО»), який лежить в основі розмірів санкцій за Законом №208 / 94-ВР. встановлено:

  • з 1 січня – 2270 грн.
  • з 1 липня – 2379 грн.
  • з 1 грудня – 2481 грн.

Штраф може бути накладено на суб’єктів містобудування протягом 6 місяців з дня виявлення правопорушення, але не пізніше ніж через 3 роки з дня його вчинення. У разі вчинення суб’єктами містобудування двох або більше правопорушень штрафи накладаються за кожне вчинене правопорушення окремо.

Згідно КУпАП

У КУпАП на конкретний розмір санкцій (на відміну від попередньої таблиці) впливає не прожитковий мінімум, а неоподатковуваний мінімум доходів громадян, який згідно з пунктом 5 підрозділу 1 розділу XX Податкового кодексу України становить – 17 гривень (далі – НМДГ).

Згідно КК України

Кримінальний кодекс України встановлює покарання за порушення (кримінальні злочини) які за рівнем своєї небезпеки для суспільства і прав людини перевищують інші види правопорушень, в тому числі передбачені вище. Так, у сфері будівництва можна виділити такі злочини, як:

  • за статтею 197-1 – самовільне зайняття земельної ділянки та самовільне будівництво. В залежності від кваліфікації, розрізняють:
  • ч.1 – самовільне зайняття земельної ділянки, яким завдано значної шкоди її законному володільцю або власнику, – карається штрафом від 200 до 300 НМДГ (3400-5100 грн.) або арештом на строк до шести місяців.
  • ч.2 – самовільне зайняття земельної ділянки, вчинене особою, раніше судимою за кримінальне правопорушення, передбачене цією статтею, або групою осіб, або щодо земельних ділянок особливо цінних земель, земель в охоронних зонах, зонах санітарної охорони, санітарно-захисних зонах чи зонах особливого режиму використання земель, карається обмеженням волі на строк від двох до чотирьох років або позбавленням волі на строк до двох років.
  • ч.3. – самовільне будівництво будівель або споруд на самовільно зайнятій земельній ділянці, зазначеній у частині першій цієї статті, – карається штрафом від 1000 до 4000 НМДГ (17000- 68000 грн.) Або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років .
  • ч.4 – самовільне будівництво будівель або споруд на самовільно зайнятій земельній ділянці, зазначеній у частині другій цієї статті, або вчинене особою, раніше судимою за такий саме кримінальний злочин або кримінальне правопорушення, передбачене частиною третьою цієї статті, – карається позбавленням волі на строк від одного до трьох років.
  • за статтею 275 – порушення правил, що стосуються безпечного використання промислової продукції або безпечної експлуатації будівель і споруд:
  • ч.1 – порушення при розробці, конструюванні, виготовленні або зберігання промислової продукції правил, що стосуються безпечного її використання, а також порушення під час проектування чи будівництва правил, що стосуються безпечної експлуатації будівель і споруд, особою, яка зобов’язана дотримуватися таких правил, якщо це створило загрозу загибелі людей або настання інших тяжких наслідків або заподіяло шкоду здоров’ю потерпілого, караються штрафом від 1000 до 3000 НМДГ (17000-51000 грн.) або виправними роботами на строк до двох років, або обмеженням волі на строк до трьох років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до двох років або без такого.
  • ч.2 – те саме діяння, якщо воно спричинило загибель людей або інші тяжкі наслідки, – карається виправними роботами на строк до двох років або обмеженням волі на строк до п’яти років, або позбавленням волі на строк від двох до п’яти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

Таким чином, штрафи в сфері будівництва досить значні, і крім того – санкції передбачені для великої кількості різних правопорушень, кожне з яких карається окремо.

Share
Опубліковано
Buhgalter

Recent Posts

Алгоритм дій щодо примусового стягнення боргів від Мін’юсту

Отримали рішення суду, проте боржник відмовляється виконувати його добровільно? Аби розпочати примусове виконання, потрібно звернутися…

2 тижні ago

Нові правила мобілізації: головні засади нового закону

Верховна Рада України прийняла у другому читанні і в цілому Закон №10449 «Про внесення змін до деяких законодавчих…

2 тижні ago

Чи треба проводити індексацію заробітної плати у квітні та травні 2024 року?

За даними Держстату, інфляція на споживчому ринку в березні 2024 р. порівняно з лютим 2024…

2 тижні ago

Як вийти на закордонний ринок за допомогою онлайн реклами

Вихід на закордонний ринок відкриває нові перспективи для бізнесу. Якщо ви досі продаєте свої товари…

2 тижні ago

Заборгованість з єдиного внеску: ризики для працівника та роботодавця

Єдиний внесок платник має сплачувати незалежно від свого фінансового стану. Зобов’язання із сплати єдиного внеску…

3 тижні ago

Як подати заяву на реєстрацію шлюбу через Дію?

Раніше оформлення шлюбу було складним і тривалим процесом. Однак тепер усе змінилося – подати заяву…

3 тижні ago