Сфера будівництва, так чи інакше, стосується кожного з нас. Саме тому, вимоги до проектування, проведення робіт, до якості кожного будівельного матеріалу – жорстко регламентовані великою кількістю будівельних норм і правил. Крім цього, до будь-яких будівництв пред’являються вимоги екологічного та санітарно-епідеміологічного законодавства, норми пожежної безпеки, благоустрою територій та об’єктів, вимоги до охорони культурної спадщини та значний обсяг супутніх процесу будівництва, вимог.
Найбільш характерними правопорушеннями в сфері будівництва, все таки, є порушення містобудівних та будівельних норм і правил. Оскільки, охопити однією публікацією всі можливі порушення в процесі будівництва (від порушень охорони праці на будівництві – до порушень процесу поводження з відходами) коротко неможливо – зупинимося на найбільш притаманних сфері будівництва порушеннях – а саме, на порушеннях будівельних норм і правил в сфері містобудівної діяльності, а також, розберемо розмір фінансових санкцій за такі.
Відповідно до частини 6 статті 11 Закону України «Про будівельні норми», відповідальність за недотримання вимог будівельних норм визначається законом.
Більш повний перелік видів порушень будівельних норм встановлений в статті 25 Закону України «Про основи містобудування» (прийнятий – 16.11.1992 р, та далі буде іменуватися Закон №2780). Згідно з нею, несуть відповідальність особи, винні у:
І цей перелік (керуючись крайнім абзацом цієї статті) не виключний – законами може бути встановлена відповідальність і за інші види порушень містобудівного законодавства.
Насправді, цей перелік деталізується в:
При чому, крім відповідальності до замовників / підрядників будівництва – такі акти встановлюють санкції, і для проектних, експертних організацій, і для суб’єктів які виготовляють будматеріали, конструкції, і для підприємств, що забезпечують техумови інженерного забезпечення об’єкта, і, навіть, для посадових осіб державного архітектурно-будівельного контролю. Окремо встановлена відповідальність технагляду в будівництві і відповідальність авторського нагляду (головні архітектори, архітектори), а також, відповідальність виконавців, які працюють на підставі кваліфікаційного сертифіката. Точний перелік штрафів і їх розмірів буде в розділі: «Який штраф за незаконне будівництво».
Не варто забувати і про такі порушення, як:
Такі порушення (навіть одне з них), може призвести до визнання об’єкта, так званим, «самочинним будівництвом» і наслідки такого – згідно зі статтею 376 Цивільного кодексу України, можуть бути досить негативними – при істотному відхиленні від проекту, якщо таке суперечить суспільним інтересам або порушує права інших осіб, або при істотному порушенні будівельних норм, будівельника можуть зобов’язати провести відповідну перебудову, а при неможливості – провести знесення.
Відповідно до Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» – будівництво об’єктів які за класом наслідків (відповідальності) відносяться до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, за переліком видів робіт, визначених Кабінетом Міністрів України, – з урахуванням особливостей, визначених Законом України “Про регулювання містобудівної діяльності” – підлягає ліцензуванню. Так, раніше, низкою підзаконних нормативно-правових актів встановлювалися, і перелік конкретних робіт, і ліцензійні умови такої діяльності – і основні нюанси системи ліцензування в будівництві.
Разом з тим, країна зараз знаходиться в процесі оптимізації системи містобудівної дозвільної документації і взагалі – органів державного архітектурно-будівельного контролю.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2020 р № 219 «Про оптимізацію органів державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду» такі постанови Кабінету Міністрів України (наприклад від 30.03.2016 р № 256 від 05.12.2007 р №1396, якими якраз регулювалися питання ліцензування) – були скасовані без заміни новим регулюванням.
У зв’язку з усім цим, Мінрегіон, в своєму листі № 7/30 / 12145-20 від 15.07.2020 р, видав інформацію про те, що ліцензування господарської діяльності з будівництва об’єктів, які по класу наслідків (відповідальності) відносяться до об’єктів з середніми та значними наслідками (СС2, СС3) з 18.03.2020 не провадиться, як і внесення змін до вже виданих ліцензій на будівництво.
Таким чином, на даний момент, система ліцензування, як і перелік будівельних робіт, що не підлягають ліцензуванню в Україні та здійснюються для будівництва об’єктів СС2, і СС3 (середніх і значних наслідків, бо для СС1 ліцензування немає), знаходяться в правовому вакуумі і не врегульовані зовсім. Повністю заблокований і сам доступ суб’єктів до отримання (або зміни) будівельних ліцензій.
Разом з тим, незважаючи на мету цієї реформи: скасувати ліцензування і ввести можливості будівництва при наявності в штаті сертифікованих працівників – все ще залишається невирішеним відповідальність за будівництво без ліцензії.
Однак, залишилися повноваження на розгляд справ та покладання адмінсанкцій (при чому у кожного різна компетенція – за які конкретно санкції і до яких певним суб’єктам і об’єктам будівництва) у:
Таким чином, перейдемо до більш детальним видам порушення норм будівництва і розмірами фінансових санкцій за такі.
Відповідно до Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» від 14.10.1994 р (Закон №208 / 94-ВР).
Нагадуємо, що Законом України «Про Державний бюджет України на 2021 рік», в статті 7 встановлено розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб (далі – «ПМПО»), який лежить в основі розмірів санкцій за Законом №208 / 94-ВР. встановлено:
Штраф може бути накладено на суб’єктів містобудування протягом 6 місяців з дня виявлення правопорушення, але не пізніше ніж через 3 роки з дня його вчинення. У разі вчинення суб’єктами містобудування двох або більше правопорушень штрафи накладаються за кожне вчинене правопорушення окремо.
У КУпАП на конкретний розмір санкцій (на відміну від попередньої таблиці) впливає не прожитковий мінімум, а неоподатковуваний мінімум доходів громадян, який згідно з пунктом 5 підрозділу 1 розділу XX Податкового кодексу України становить – 17 гривень (далі – НМДГ).
Кримінальний кодекс України встановлює покарання за порушення (кримінальні злочини) які за рівнем своєї небезпеки для суспільства і прав людини перевищують інші види правопорушень, в тому числі передбачені вище. Так, у сфері будівництва можна виділити такі злочини, як:
Таким чином, штрафи в сфері будівництва досить значні, і крім того – санкції передбачені для великої кількості різних правопорушень, кожне з яких карається окремо.
Отримали рішення суду, проте боржник відмовляється виконувати його добровільно? Аби розпочати примусове виконання, потрібно звернутися…
Верховна Рада України прийняла у другому читанні і в цілому Закон №10449 «Про внесення змін до деяких законодавчих…
За даними Держстату, інфляція на споживчому ринку в березні 2024 р. порівняно з лютим 2024…
Вихід на закордонний ринок відкриває нові перспективи для бізнесу. Якщо ви досі продаєте свої товари…
Єдиний внесок платник має сплачувати незалежно від свого фінансового стану. Зобов’язання із сплати єдиного внеску…
Раніше оформлення шлюбу було складним і тривалим процесом. Однак тепер усе змінилося – подати заяву…