Поки Макс Нефьодов відпрацьовує підходи до формування нової митниці, в податковій службі з ними вже визначилися і набирають людей, формуючи паралельно нову фіскальну політику. У тому, що обіцяють бізнесу і чого від служби чекають підприємці
Презентуючи структуру податкової служби, глава цього відомства Сергій Верланов підкреслив, що стара система, яка використовувалася як орган і караючий, і роздає преференції, повинна відійти в минуле. “Змінити ставлення податкової служби до підприємців є моїм основним завданням”, – заявив він.
Він також, як і колишні керівники УКРІНФОРМ, наполягає, що упор буде зроблений на надання сервісних функцій і бізнес не будуть “кошмарити” необгрунтованими перевірками. Але запевняє, що підходи, які змінилися, дозволять цього досягти реально.
За словами Верланова, всього в ГФС працює понад 40 тисяч осіб, з яких в штат нової податкової може перейти близько 30 тисяч. Решта підуть в нову митну службу. На сьогоднішній день переведено понад 400 осіб, поки почали з посад в центральному апараті. Також зареєстровані як юридичні особи обласні управління, Офіс великих платників податків і Інформаційно-довідковий департамент. Поки керувати цими структурами будуть люди, котрі обіймали раніше посади заступників начальників аналогічних підрозділів в ГФС. У статусі виконуючих обов’язки. Але вже найближчим часом на ці посади буде оголошений конкурс
“Ключові критерії відбору керівних кадрів досить чіткі і зрозумілі: бездоганна репутація, компетентність і професіоналізм, непричетність до корупції і відсутність кримінальних проваджень, – прокоментував Сергій Верланов. – Саме тому ми подали запити в правоохоронні органи про наявність розслідування або будь-якого кримінального провадження щодо кандидатур на керівні посади територіальних органів ДПС “.
До формування кадрової політики у відомстві обіцяють поставитися виважено. З одного боку – планують набирати молодих і перспективних фахівців, яких будуть навчати. З іншого – професійні кадри, до яких немає питань в частині їх доброчесності, теж стануть частиною команди. А щоб людей мотивувати, їм обіцяють переглянути зарплати до рівня тих, які отримують співробітники НАБУ і ДБР.
При цьому він уточнив, що в структурі нової податкової служби більше не буде управління внутрішньої безпеки, оскільки це атавізм, а в країні і так достатньо антикорупційних органів.
За словами Верланова, структура центрального апарату Податкової служби вже розроблена відповідно до рекомендацій міжнародних партнерів і побудована на функціонально-орієнтованому підході. Це дозволить посилити аналітичну складову служби, поліпшити сервіс для платників податків, забезпечити модернізацію ІТ-сервісів і платформ. Структура ДПС складається з 19 функціональних структурних підрозділів.
Він також заявив, що орган буде демілітаризований, нагадавши, що одним з обіцянок команди президента було створення нової служби, яка б займалася розслідуванням економічних злочинів. Якою вона буде, поки не ясно, відповідний законопроект ще має бути напрацювати. Причому найближчим часом. За його словами, законопроект внесуть як першочерговий. І планують це зробити ще до початку роботи оновленого парламенту.
Таке рішення було прийнято на зустрічі глави податкової з секретарем РНБО Олександром Данилюком, заступником голови Офісу президента Русланом Рябошапкою і главою митниці Максима Нефьодова.
До слова сказати, пан Данилюк, який встиг побувати на посаді міністра фінансів в уряді Гройсмана, вже намагався створити таку службу. І навіть презентував концепцію. Але далі справа так і не пішла.
А враховуючи, що останній рік вся країна спостерігає за становленням Госбюро розслідувань, яке постійно супроводжується скандалами, авторам нового документа варто звернути увагу на те, що відбувається, щоб нічого подібного не повторилося і зі службою, яка займеться боротьбою з економічною злочинністю.
У людей, які зараз проводять цю реформу, є безліч можливостей дійсно домогтися того, що вони декларують, вважає глава Асоціації платників податків України Григол Катамадзе, коментуючи реформу Державної фіскальної служби. “Ситуація в країні змінилася. Новий президент. Оновлений на 75% парламент. Багато з обраних депутатів не знають навіть дорогу до фіскальної службі, і це дуже добре”, – пояснює він.
Катамадзе підкреслив, що сервісна служба, про яку багато років говорять, а зараз вкотре намагаються створити, – це означає, що чесний платник податків повинен забути адресу податкової служби. Як і податкова повинна перестати ходити до підприємців. Він привів у приклад європейські країни, де фіскали вже давно спілкуються з платниками податків за допомогою електронних сервісів, і зазначив, що потрібно розвивати цей напрямок.
“Деякі сервіси в принципі вже надаються, але вони не тієї якості, яке вимагає сьогодні суспільство, – говорить Григол Катамадзе. – Ми ж в 21 столітті живемо. Коли ми спілкуємося, наприклад, з представниками естонського бізнесу, вони розповідають, що навіть не знають , де знаходиться податкова служба, тому що все можна вирішити за допомогою дійсно сучасних електронних сервісів. Те ж саме в Чехії, де керівники великих компаній говорять нам приблизно наступне: вже років 10 працюємо, і ніхто до нас не приходив.
Чому наші фіскали так не можуть? Вони бачать, де є ризикові операції, нехай на них реагують. А якщо не бачать цих ризиків, якщо люди нормально працюють, навіщо до них приходити? “
У той же час він підкреслив, що не все залежить від податкової служби. Один з важливих елементів реформи – прийняття нового Податкового кодексу. 19 липня бізнес підписав з партією “Слуга народу” меморандум про те, що прийняття цього документа буде одним із пріоритетів. “Якщо ми хочемо дійсно, щоб в цій системі не було корупції, ми повинні прийняти відповідний закон, – продовжує Катамадзе. – Крім того, ми чекаємо від парламенту ще одного, не менш важливого кроку – заміни податку на прибуток податком на виведений капітал для всіх компаній “.
Чому наші фіскали так не можуть? Вони бачать, де є ризикові операції, нехай на них реагують. А якщо не бачать цих ризиків, якщо люди нормально працюють, навіщо до них приходити? “
У той же час він підкреслив, що не все залежить від податкової служби. Один з важливих елементів реформи – прийняття нового Податкового кодексу. 19 липня бізнес підписав з партією “Слуга народу” меморандум про те, що прийняття цього документа буде одним із пріоритетів. “Якщо ми хочемо дійсно, щоб в цій системі не було корупції, ми повинні прийняти відповідний закон, – продовжує Катамадзе. – Крім того, ми чекаємо від парламенту ще одного, не менш важливого кроку – заміни податку на прибуток податком на виведений капітал для всіх компаній “.
Після присвоєння такого статусу все його операції вважаються ризиковими, система їх блокує. Але, що найважливіше, автоматично співпрацю з таким підприємством загрожує “ризиковістю” і його покупцям. Ми неодноразово були свідками, що “ризиковість” компаній передавалася в міру співпраці компаній, реальних компаній! І хоча Податковий кодекс містить пряму норму про те, що після реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (після 1 липня 2017 року – дати введення СМКОР) такий податковий кредит не потребує будь-якого додаткового підтвердження (так званий “податковий імунітет”, широко розпіарений при введенні системи), на практиці повсюдно зустрічаються факти як зняття такого податкового кредиту, так і присвоєння реальних компаній статусу ризиковості “.
Чи не менше, за словами Оксани Згурьевой, бізнес очікує і прозорості. Вона пояснює, що алгоритми роботи законів, підзаконних актів та внутрішніх інструкцій не завжди зрозумілі податківцям, які їх в різних регіонах застосовують по-різному. Тому, щоб реформа виявилася успішною, бізнес повинен отримати уніфіковані для всіх правила роботи і взаємодії: зрозумілий пакет документів, алгоритм послідовності дій, консультаційні лінії і семінари.
“Ми всі заручники кострубато написаних правил, пора це визнати. Звідси і порушення на рівному місці, і форми документів, в яких більше незрозумілого, ніж зрозумілого, – продовжує підприємець. – Роз’яснювальна робота – одна з основних завдань нової податкової служби. Причому не на рівні “поговорили”, а офіційно прописувати алгоритми взаємодії органу контролю та бізнесу. Третє, і не менш важливий напрямок – обопільна відповідальність. Якщо з платниками все зрозуміло, то порушення роботи представниками податкової служби, яке напр ямую впливає на платників, приносячи їм прямі та непрямі збитки, ніяк і ніде не прописано. Це і робота електронного кабінету, і технічні проблеми на серверах під час прийому звітності, це і неправомірне включення підприємств в “ризикові”, це і невиконання рішень судів, коли підприємства з останніх сил вибираються з кабали ризиковості і відстоюють право на реєстрацію податкових накладних. Це і свідоме затягування судових процесів (численні факти подачі апеляцій без сплати судових зборів з метою затягнути процес). Всі ці дії безпосередньо шкодять бізнесу, розвитку економіки, конкуренції, в кінці кінців, кожному з нас. І поки ніхто за це не відповідає. І якщо реформування – це не порожній звук і не зміна табличок і “головних осіб”, то бізнес від цього процесу чекає саме таких змін “.
Ряд законодавчих змін бізнесу обіцяють вже в цьому році. Так що осінь, судячи з усього, буде спекотною.
Отримали рішення суду, проте боржник відмовляється виконувати його добровільно? Аби розпочати примусове виконання, потрібно звернутися…
Верховна Рада України прийняла у другому читанні і в цілому Закон №10449 «Про внесення змін до деяких законодавчих…
За даними Держстату, інфляція на споживчому ринку в березні 2024 р. порівняно з лютим 2024…
Вихід на закордонний ринок відкриває нові перспективи для бізнесу. Якщо ви досі продаєте свої товари…
Єдиний внесок платник має сплачувати незалежно від свого фінансового стану. Зобов’язання із сплати єдиного внеску…
Раніше оформлення шлюбу було складним і тривалим процесом. Однак тепер усе змінилося – подати заяву…