В 2022 році у видавництві “Лабораторія” вийшла книга “Перемогти у правильній грі. Як наступати, захищатися й досягати результатів у мінливому світі” Рона Аднера (це доречі його друга книга перекладена на українську).
Сьогодні гра за старими правилами дорівнює поразці, яка надто дорого обійдеться вашому бізнесу. Щоб досягти успіху в цьому світі, вам потрібно змінити свій погляд на конкуренцію, зростання та лідерство. Експерт зі стратегії Рон Аднер у книжці «Перемогти у правильній грі» пропонує новий спосіб мислення, ілюструючи проривні ідеї переконливими прикладами.
Як стратегія захисту екосистеми врятувала Wayfair і Spotify від розгрому гігантами Amazon і Apple? Як Опра Вінфрі змінила межі галузі, щоб перейти від телеведучого до мультимедійного магната? Як перехід до мислення вирівнювання дозволив Microsoft відродитися? Кожна з цих історій заснована на новому підході до конкурентів, партнерів і часу. Для сучасних лідерів різниця між успіхом і невдачею — це вже не просто перемога, а впевненість у тому, що ви добре тримаєте удар у мінливому світі.
Чим хороша ця книжка:
У серці екосистемної стратегії лежить співпраця з партнерами. Розуміння потреб споживачів і якісне управління — це конче потрібні, але вже недостатні передумови успіху. Позаяк створення ціннісної пропозиції дедалі більше залежить від спільних зусиль, на передній план вийшли взаємини з партнерами. У межах галузей партнерство зводилося до вибудовування ланцюгів постачання й каналів розподілу — усі розуміли свої роль і місце. В екосистемах найбільша складність полягає в узгодженні дій з основними партнерами, чиї погляди на те, хто що мусить робити, можуть істотно різнитися з вашими.
Ось яскравий приклад перемоги в хибній грі: Kodak досягла своєї мети й стала великим гравцем на ринку цифрового друку. Проте сам ринок розвалився, адже діджиталізація вплинула не тільки на те, як знімки робили та друкували, а й на їхнє використання. Kodak зазнала краху не тому, що не змогла трансформуватися в компанію, яка спеціалізується на цифровому друці, а через те, що з появою цифрового перегляду та обміну такий друк утратив актуальність. Її ціннісну пропозицію зруйнували не конкуренти чи кращі аналоги, а зміни в екосистемі. Компанія стала жертвою екосистемної динаміки під назвою інверсія цінності.
Екосистемний напад керується чітким набором принципів, що змінюють природу атаки. Як і екосистемний захист, він спирається на співпрацю із союзниками, тож одним оком ви маєте стежити за ціллю, а іншим — за партнерами. Позаяк наступальні та оборонні дії вимагають координації і кооперації, важливо не тільки те, як діяти, але й коли.
Межі галузі не можуть визначати стратегію, коли змінюються самі. Яка ж тоді альтернатива? Щоб орієнтуватися в рухливій обстановці, потрібно обов’язково почати з характеристики цінності, яку ви плануєте створювати, — ціннісної пропозиції.
Формулювання ціннісної пропозиції — це перший і ключовий крок для розуміння будь-якої екосистеми. Ціннісна пропозиція — це формулювання блага, створюваного колективними зусиллями учасників екосистеми; відповідно, вона задає напрямок подальшої діяльності та співпраці. Ціннісною пропозицією Kodak, наприклад, був «момент Kodak», який можна описати як «те, що хочеться заново пережити і показати іншим».
Окрім формулювання користі, що приноситься, ціннісна пропозиція ще й визначає кінцевих споживачів. У контексті роботи з численними партнерами та посередниками вибір кінцевого споживача — вже саме по собі стратегічне рішення. Для Kodak на американському ринку кінцевим споживачем був фотограф, який спершу закарбовував момент, а потім наново проживав його, гортаючи альбоми або захоплюючись фотографією на камінній полиці. Інші дійові особи — наприклад, фотолабораторії та магазини роздрібної торгівлі — відігравали найважливішу роль у створенні цінності, але не були кінцевими споживачами «моменту Kodak».
Переконлива ціннісна пропозиція — перший крок до успіху. Якраз тут ми звертаємося до нашої інформації про клієнтів, ідентифікуємо природу роботи, яку потрібно виконати, і слідуємо мантрі «будь одержимим клієнтом».
Згадайте свою ціннісну пропозицію. Наскільки ви в ній упевнені? Наскільки чітко її доносите? Ваша команда користується тим самим формулюванням, що й ви? А ваші клієнти?
Утім, інформація про клієнтів і правильна ціннісна пропозиція — це лише початок. Інформація сама по собі не перетворюється на дію. Важливий кінцевий результат. Головний принцип нашого підходу — пов’язати ціннісну пропозицію з діями, що втілюють її в життя, як у вашій організації, так і в організаціях-партнерах; відповідно до цього ми й маємо думати про структуру цінності. І це змушує нас зосередитися на екосистемах.
То що ж таке екосистема? В останнє десятиліття цей термін міцно облаштувався в дискусіях про стратегію — і академічних, і практичних. Але часте і надмірне використання загрожує розмиттям значення. У більшості сучасних бізнес-діалогів замість слова «екосистема» можна спокійно сказати «мішанина», не змінивши при цьому сенсу фрази. Надмірне вживання терміна свідчить про те, що менеджери цілком розуміють необхідність включення у свої стратегії інших учасників. А його розпливчастість — про гостру потребу в проясненні.
Я вважаю наступне визначення найбільш корисним для осмислення екосистем.
У цьому визначенні є три ключові аспекти:
Створення цінності — це завжди питання співпраці та взаємозалежності. Необхідність узгодженості — створення стабільного, відпрацьованого патерну ролей і взаємодій серед партнерів, що створюють цінність, — відрізняє стратегію в екосистемі від галузевої стратегії. До досягнення узгодженості стратегічною метою фірм має бути формування структури партнерства і співробітництва, що забезпечить виконання ціннісної пропозиції; після досягнення узгодженості акцент зміщується у бік переговорів про умови обміну та переваги в уже сформованій структурі.
Це означає, що сформовані екосистеми «визрівають» у стабільні, структуровані системи обміну, які ми зазвичай називаємо «індустріями» або «галузями». Навпаки, коли ці структури руйнуються, критична потреба в пошуку нового патерну структурованої взаємодії переводить галузі назад у режим екосистеми. Так виглядає цикл екосистеми. Погляд крізь призму екосистеми допомагає нам зрозуміти мінливі галузі.
Так, наприклад, 1905 року для створення автопромислової екосистеми знадобилося спочатку створити набір взаємоприйнятних ролей, позицій і потоків між виробниками «залізного коня», постачальниками пального й ремонтних послуг, ризик-менеджерами тощо. Лише після того, як ця узгоджена структура сформувалася, кордони стали відчутними і дали змогу говорити про галузі: індустрія машинобудування, техобслуговування, автострахування, регулюючі органи тощо. Сьогодні, з появою безпілотних автомобілів і послуг перевезень на вимогу на кшталт Uber і Lyft, до усталеної структури починають виникати питання, і її учасникам доводиться заново переглядати нинішні галузеві кордони у спробах визначитися зі значенням і структурою «екосистеми перевезень».
Ідея екосистеми не нова. Узгодження взаємозалежної діяльності стало визначальним завданням ще на зорі цивілізації: нашим давнім предкам доводилося створювати дорожні мережі, акведуки, державні структури та багато іншого. В останнє десятиліття, втім, значно змінилися деякі важливі чинники: частота, з якою фірми намагаються вибудовувати нові екосистеми, і кількість екосистем, у яких вони намагаються (або змушені) брати участь одночасно. Цю інтенсифікацію підстьобнула цифрова революція, і найближчим часом вона точно нікуди не дінеться.
В сучасному світі, де конкуренція постійно зростає, важливо мати надійних партнерів та якісні матеріали.…
Отримали рішення суду, проте боржник відмовляється виконувати його добровільно? Аби розпочати примусове виконання, потрібно звернутися…
Верховна Рада України прийняла у другому читанні і в цілому Закон №10449 «Про внесення змін до деяких законодавчих…
За даними Держстату, інфляція на споживчому ринку в березні 2024 р. порівняно з лютим 2024…
Вихід на закордонний ринок відкриває нові перспективи для бізнесу. Якщо ви досі продаєте свої товари…
Єдиний внесок платник має сплачувати незалежно від свого фінансового стану. Зобов’язання із сплати єдиного внеску…