Юридичні консультації

Законодавець надав податковій нових повноважень, чим розширив спектр роботи для судових експертів-економістів

Підтриманий парламентаріями в січні 2020 року проект змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві на тлі деяких позитивних моментів пропонує чимало негативних нововведень. Про це відзначає директор Київської незалежної судово-експертної установи Олександр Семенюк.

Серед найбільш ризикованих можна виділити фактичне встановлення презумпції вини платника податку та фактичне збільшення тиску з боку контролюючих органів на платника податку за рахунок надання податковій нових повноважень.

Отже, податківцям надано практично необмежене право зобов’язати платника податків надавати пояснення та їх документальне підтвердження на запит податкового органу без уточнення підстав його надання. Фактично на практиці це призведе до шаленої хвилі зловживань з боку податкового органу та «викручування рук» з метою надати ці документи по всіх операціях за всі періоди.

Податкова матиме право отримувати «пояснення» від платників податків та/або їх працівників та/або осіб, робота яких використовується без документального оформлення, що в принципі виходить за межі «компетенції» податкових органів та є прерогативою Державної служби України з питань праці. Передбачене подвійне збільшення штрафних санкцій для платників податків за окремі порушення у сфері адміністрування податків, адже бюджет треба наповнювати. Тобто правові дії в межах закону сформували на підставі фінансової доцільністі.

Також впроваджено узаконення презумпції вини платника податку разом із узаконенням фактичної безкарності податківця за його неправомірні дії. Наразі кожний платник податку є потенційно «небезпечним порушником», якому на практиці будь-який податківець може виписати багатомільйонні (а інколи і багатомільярдні) штрафи, які, виходячи з нашої практики оскарження податкових-повідомлень рішень (ППР) шляхом проведення судових економічних експертиз, є в жахливій більшості випадків неправомірними, фактично ставлячи на межу банкрутства підприємство. І навіть якщо платник податків оскаржить це неправомірне рішення, то після цього успішного оскарження особиста відповідальність такого податківця за проголосованими змінами до Податкового кодексу відсутня.

Джерело

Share
Опубліковано
Sunny-J

Recent Posts

Юридические риски SaaS-проектов: что проверяют инвесторы и клиенты

SaaS-модель удобна: регулярные платежи, масштабируемость, предсказуемый рост. Но именно она делает бизнес уязвимым: ошибки в…

1 день ago

Епіцентр відкриває новий торгово-розважальний центр в Обухові

Перший торговий об’єкт мережі Епіцентр в Обухові Київської області відкриється вже 20 вересня на вулиці…

4 тижні ago

З 1 жовтня змінюються правила карткових переказів. Нова ера прозорості від Національного банку України

З 1 жовтня 2025 року в Україні запрацюють нові правила здійснення карткових операцій. Національний банк…

4 тижні ago

Розподілена генерація в Україні: нові правила, фінансування та спрощення процедур

Стійкість та безперервність енергопостачання сьогодні є ключовими факторами для функціонування економіки та захисту інтересів бізнесу…

1 місяць ago

Як обміняти Bitcoin (BTC) на українські гривні (UAH) з комп’ютера і телефону

Отримати Bitcoin можна різними способами, починаючи від купівлі через спеціалізовані сервіси (біржі, обмінники, Р2Р-платформи), закінчуючи…

1 місяць ago

Лист Мінекономіки від 19.08.2025 №4701-05/55169-09

МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ, ДОВКІЛЛЯ ТА СІЛЬСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ Мінекономіки вул. М. Грушевського, 12/2, м. Київ, 01008,…

2 місяці ago