Український бізнесовий ландшафт охоплює великий спектр підприємств, які поділяються на малі, середні та великі залежно від масштабів діяльності, кількості працівників, річного доходу та інших характеристик. Розуміння цієї класифікації допомагає підприємцям визначити стратегію розвитку, оптимізувати управління та використовувати доступні пільги. Більш детально про види підприємств та форми власності в Україні можна дізнатись на порталі проєкту «Школа бізнесу Нова пошта» за посиланням — https://online.novaposhta.education/…/klasifikaciya-pidpriemstv.
Критерії класифікації бізнесу
Види підприємств в Україні розмежовуються за такими ключовими параметрами:
-
Кількість працівників — один з основних показників.
-
Річний дохід — його розмір визначається відповідно до чинного законодавства.
-
Активи підприємства — у деяких випадках враховується загальна балансова вартість майна.
Під цю класифікацію не підпадають тільки бюджетні організації, тобто ті, що отримують фінансування від держави.
Види підприємств в Україні
Всі комерційні організації поділяються на чотири групи: малі, середні, великі та мікропідприємства.
Малий бізнес
Він є основою економіки, адже сприяє створенню робочих місць, підтримці регіонального розвитку та залученню інновацій. На малому підприємстві може працювати до 50 осіб, а річний дохід не повинен перевищувати 8 млн євро (в еквіваленті), але бути більше за 700 000 євро.
Особливості малого бізнесу:
-
простота у реєстрації та адмініструванні — більшість обирають форму ФОП або ТОВ;
-
можливість працювати на спрощеній системі оподаткування.
Прикладами малих підприємств є кафе, невеликі магазини, майстерні, IT-стартапи, творчі студії.
Середній бізнес
“Золота середина” між гнучкістю малого бізнесу та потужністю великого. Річний дохід середнього підприємства в межах 8–40 млн євро, кількість працівників — до 250 осіб.
Особливості “середняків”:
-
складніша організаційна структура порівняно з малими організаціями;
-
часто діють у формі ТОВ або АТ;
-
мають можливості для залучення кредитів та інвестицій, зокрема іноземних.
Приклади: виробничі підприємства, логістичні компанії, середні мережі магазинів, IT-компанії.
Великий бізнес
Основний складник ВВП країни, що забезпечує зайнятість тисячам працівників. Це основний рушій промислового виробництва, експорту та інновацій. Щоб називатись великим, підприємство має отримувати понад 40 млн євро за рік, мати активів на суму від 20 млн та від 250 працівників.
Особливості:
-
чітко структурована організаційна система;
-
велика кількість підрозділів та масштабні операції;
-
часто компанії здійснюють ЗЕД.
До таких підприємств належать нафтогазові компанії, великі заводи, національні та міжнародні корпорації, банки.
Мікропідприємство
Це найменші суб’єкти господарювання. У таких організаціях працює до 10 робітників, дохід не перевищує 700 000 євро, а вартість активів — до 350 000 євро. Мікропідприємства це: сімейні магазини, ремонтні майстерні, невеликі салони краси тощо.