Ініціативи законотворців

Податкова амністія: що змінилося в законопроекті до другого читання

Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики, очолюваний Данилом Гетманцевим, рекомендував Верховній Раді ухвалити в цілому в другому читанні  законопроект про внесення змін до Податкового кодексу України щодо стимулювання детінізації доходів та підвищення податкової культури громадян шляхом запровадження добровільного декларування фізичними особами належних їм активів та сплати одноразового збору до бюджету № 5153 від 25.02.2021.

Ініціатором законопроектів є Президент України Володимир Зеленський. Верховна Рада включила його до порядку денного із скороченим строком підготовки.

Йдеться про пакет документів про так звану «податкову амністію» або «нульову декларацію».

До законопроекту надійшли чисельні правки, зокрема від Данила Гетманцева (2 поправки, які він придумав вже після того, як була підготовлена порівняльна таблиця, тому вони в її зміст не увійшли)Ярослава Железняка, Ніни  Южаніної, Андрія Ніколаєнка, Кирила Нестеренка, Володимира Кабаченка  та інших.

Поправки обговорювали всім Комітетом за участю представника Офісу Президента та заступниці Міністра фінансів, проте практично всі вони були відхилені.

Нардеп Андрій Ніколаєнко назвав законопроект дискримінаційним. За його словами, десятки мільярдів доларів в податкові гавані виводили не тільки чиновники-корупціонери, але і бізнес з різних причин. Але законопроект вийшов про те, що фактично держава хоче проінспектувати те, що залишилося вдома у середнього класу чи у заробітчан, які виїхали за кордон і передають в Україну кошти.

Тож він запропонував чотири групи правок:

  1. Встановити єдину ставку в 5 відсотків незалежно від місцезнаходження активів.
  2. Чотириста тисяч гривень це неприпустимо малий розмір, тому необхідно збільшити його до півтора мільйона гривень.
  3. Декларант повинен розміщувати свої кошти саме в Ощадбанку.
  4. Задекларовані кошти не мають підпадати під фінансовий моніторинг.

У відповідь представник Офісу Президента пояснив, що відсутність фін моніторинга для цього законопроекту буде критичною, оскільки дохід може бути отриманий  через шахрайство, корупцію, злочини, торгівлю наркотиками та інше.  Крім того, нещодавно Кабмін затвердив проект Закону про скасування державних гарантій по вкладах Ощадбанку. Тобто, коли запрацює декларування, Ощадбанк може втратити статус такого банку, вклади якого гарантовані державою.

Ольга Василевська-Смаглюк застерегла депутатів від того, щоб скасувати перевірку фін моніторингу для цілей податкової амністії. На її погляд, без фін моніторингу весь процес амністії перетвориться на «відмивання коштів».

Тож всі поправки Андрія Ніколаєнко члени комітету відхилили.

Нардеп Кирил Нестеренко запропонував знизити ставки збору з задекларованого майна, проте цю ідею також не підтримали.

Вже в ході засідання комітету  були прийняті до уваги та зараховані такі основні пропозиції:

  • тимчасово З 1 вересня 2021 по 1 березня 2022 року до активів, що знаходяться за кордоном, застосовується ставка збору за одноразове спеціальне добровільне декларування в розмірі 7 %;
  • з’являється можливість сплати ставки збору за одноразове спеціальне добровільне декларування трьома рівними частинами:
  1. перша частина протягом тридцяти календарних днів з дати подання декларації;
  2. другий платіж – до 1 листопада 2023 року;
  3. третій платіж – до 1 листопада 2024 року.

У випадку розстрочення ставка збору змінюється. За пропозицією Ярослава Желєзняка у такому випадку ставка податку складала б не п’ять, а шість відсотків, а остаточне звільнення від відповідальності у разі розстрочення відбувалося би по факту сплати внеску в повному обсязі. Проти цього заперечував представник Офісу Президента, який пояснив, що розстрочення на три роки виходить за період декларування, а людина при цьому протягом трьох років буде знаходитися в «підвішеному стані».

Крім того, в законопроекті була врахована поправка, згідно з якою   неможливо буде амністувати незаконно отримані капітали тим особам, які потрапили під санкції або отримали їх в країні-агресорі чи на тимчасово окупованих територіях.

Одночасно до висновку комітету включили ідею перенести початок податкової амністії на 1 вересня 2021 року, яку, до речі,  підтримав і Офіс Президента. Останній мотивував це тим, що початок кампанії декларування з 01.07.2021 виглядає нереальним, оскільки необхідно затвердити підзаконні акти.

Цю дату Ярослав Желєзняк пропонував обрати, щоб прив’язати податкову амністію до створення Бюро економічної безпеки, яке повинно бути створено восени. 

Данило Гетманцев пожартував, що якщо БЕБ запрацює в цьому році, то це буде додатковим стимулом до людей, аби вони донесли свої гроші до банку і сплатили 5 % і спали спокійно.

 

СЮГ

Share
Опубліковано
Sunny-J

Recent Posts

Алгоритм дій щодо примусового стягнення боргів від Мін’юсту

Отримали рішення суду, проте боржник відмовляється виконувати його добровільно? Аби розпочати примусове виконання, потрібно звернутися…

3 тижні ago

Нові правила мобілізації: головні засади нового закону

Верховна Рада України прийняла у другому читанні і в цілому Закон №10449 «Про внесення змін до деяких законодавчих…

4 тижні ago

Чи треба проводити індексацію заробітної плати у квітні та травні 2024 року?

За даними Держстату, інфляція на споживчому ринку в березні 2024 р. порівняно з лютим 2024…

4 тижні ago

Як вийти на закордонний ринок за допомогою онлайн реклами

Вихід на закордонний ринок відкриває нові перспективи для бізнесу. Якщо ви досі продаєте свої товари…

4 тижні ago

Заборгованість з єдиного внеску: ризики для працівника та роботодавця

Єдиний внесок платник має сплачувати незалежно від свого фінансового стану. Зобов’язання із сплати єдиного внеску…

4 тижні ago

Як подати заяву на реєстрацію шлюбу через Дію?

Раніше оформлення шлюбу було складним і тривалим процесом. Однак тепер усе змінилося – подати заяву…

4 тижні ago