Головна » Бухгалтеру » Новини законодавства » Держоргани інформують » «З касовими апаратами будуть навіть вуличні лотки». Навіщо Рада терміново прийняла «спрощення» для ФОП
Держоргани інформують Це цікаво

“З касовими апаратами будуть навіть вуличні лотки”. Навіщо Рада терміново прийняла “спрощення” для ФОП

Поділіться з друзями - підтримайте проект

Прийнято Закон “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо функціонування електронного кабінету та спрощення роботи фізичних осіб-підприємців”

Законом передбачено удосконалити роботу електронного кабінету платника податків, спростити податковий облік, стимулювати добровільне обмеження паперового документообігу.

Законом внесено зміни до окремих положень Податкового кодексу України, зокрема, покращено електронну взаємодію платників податків з податковими органами. Копії податкових повідомлень-рішень та інші документи, які податковий орган надсилає платнику, будуть відображатися в електронному кабінеті.

Законом визначено, що контролюючий орган веде листування з платниками податків в електронній формі, якщо вони подали заяву про бажання отримувати документи через електронний кабінет.

Законом скасовано вимогу про подання заяви платником податків на приєднання до договору про визнання електронних документів.

Законом запроваджується автоматична реєстрація в електронному кабінеті отриманих документів від платника податків.

Законом передбачено, що в електронному кабінеті мають міститися дані щодо суми та дати узгодження грошового зобов’язання, визначеного контролюючим органом.

Законом спрощується механізм доведення платником податків відсутності його вини через технічний збій у роботі електронного кабінету, зокрема:

  1. скасовується необхідність підтвердження технічним адміністратором та/або методологом факту технічного збою, методологічних або технічних помилок;
  2. скасовується вимога обов’язкової реєстрації книги обліку доходів та витрат, а також скасовується обов’язок ведення книги обліку доходів для ФОП 1 та 2 групи спрощенців та 3 групи, які не є платниками ПДВ.

Такий платник податків за власним бажанням може вести книгу обліку доходів в паперовому або електронному вигляді. Відповідальність, у вигляді штрафів за неведення або помилки у книзі доходів, настає, тільки якщо такий платник повідомив про бажання вести книгу обліку доходів.

Проект Закону зареєстровано за №2524.

Голова Спілки захисту підприємництва Сергій Доротич ухвалений Законопроект коментує дещо інкаше, навіть зовсім інакше.

“Якщо його ухвалять, буде підстава посадити весь бізнес на касові апарати, а це додаткове навантаження, мінімум 80 тисяч гривень в рік плюс великі ризики щодо перевірок та штрафів”, –

зазначає Доротич.

За його словами, вже зараз підприємці, які працюють з РРО, платять податківцям хабарі від 3 тисяч гривень до 100 тисяч і більше – залежно від обороту. Законодавство по касовим апаратам наскільки зарегульовано, що завжди можна знайти привід для штрафу. Тому багато податківці зі старту запитують: будемо перевіряти або відразу заплатите?” – говорить експерт.
Показово, що намічене на квітень фіскалізацію ФОПів 2 і 3 груп (продаж складної побутової техніки, інтернет-магазини та інше) з-за карантину відсунули до 1 січня 2021 року.

Читати по темі:  З 27 березня діють нові критерії для відбору госпсуб'єктів до плану перевірок Держпраці

Але тепер, як розповів нам Доротич, з цього питання знову включили турборежим. “У головних лобістів – продавців касових апаратів і розробників ПЗ – теж був карантин, вони зголодніли і просять прискоритися”, — говорить Доротич.

“Країна” розбиралася, чи загрожує ФОПам масовий переклад на касові апарати і що це означає для споживачів подорожчають товари та послуги від малого бізнесу.

Повне спрощення

На перший погляд, законопроект №2524 цілком нешкідливий. Він передбачає внесення змін в Податковий кодекс, які, на думку авторів проекту, мають спростити роботу бізнесу.

  • Наприклад, обіцяють мінімізувати спілкування з податківцями.
  • Копії податкових повідомлень-рішень будуть відображатися в електронному кабінеті платника.
  • Через електронний кабінет можна буде отримувати і інші документи, а також консультуватися з фіскалами.
  • Документи, які платник стане подавати в податкову через електронний кабінет, будуть реєструватися автоматично.
  • Також у проекті прописана спрощена робота з самим електронним кабінетом. Скажімо, не потрібно буде оновлювати ключі електронного підпису та інше. Якщо станеться технічний збій, тому частина інформації з електронного кабінету зникне, платник не буде нести за це ніякої відповідальності.

“Спочатку, ще наприкінці минулого року, проект дійсно подавали як спрощення для бізнесу”, — підтвердив нам Доротич. Всі зміни декларувалися в рамках концепції держави в смартфоні.

“Прийняття законопроекту сприятиме подальшому розвитку електронних державних послуг, зокрема у сфері адміністрування податків, зробить їх більш зручними у використанні. Законопроект також розширить свободу підприємця у виборі каналів взаємодії з податковими органами, спростить ведення обліку підприємницької діяльності та мінімізує ризики підприємця, що виникають з технічних причин”, –

обіцяли автори проекту.

Але в ході роботи над документом у ньому почали з’являтися різного роду поправки. І вони, на думку представників бізнесу, кардинально змінюють справу.

Скажімо, глава податкового комітету Ради Данило Гетманцев вніс поправку про скасування обов’язкової реєстрації в податкових органах книги обліку доходів. Для фізосіб-підприємців першої та другої групи, а також для ФОПів, які зареєстровані на третій групі, але не є платниками ПДВ, книгу обліку доходів взагалі можна не вести. Бізнес може продовжувати вести облік за старою схемою, але вже без “примусу” – книги заповнювати в довільній формі і з будь-якою періодичністю.

Читати по темі:  Більш ефективна боротьба з мінімізаторами, більше захисту прав сумлінних платників?

“Можна заповнювати хоч через день, хоч раз в місяць. Як вважаєте за потрібне, немає вимог щодо наявності визначених граф і т. д. тобто хоч у віршах пишіть”, – говорить Доротич.

На перший погляд, цей пункт вписується в перелік “спрощень”.  Але насправді це не так.
“Книга обліку доходів без реєстрації в податковій і в довільному форматі” перестає бути документом. Перевіряти по ній податківці вже не зможуть, так як вона не буде давати уявлення про бізнес, перетворитися на свого роду фільчину грамоту. Що це означає на практиці? Будуть шукати іншу форму контролю, і, швидше за все, це буде масова фіскалізація бізнесу”, —

говорить Доротич.

За його словами, наявність книги обліку доходів було головним аргументом бізнес-асоціацій, “відбивається” від касових апаратів.

“Книга обліку, хоч і є архаїзмом, все ж дозволяє податковій службі контролювати підприємця. Вона заповнюється за певним шаблоном, реєструється, і містить всі показники бізнес-діяльності”, – говорить Доротич.

“Книга доходів реєструється в податковому органі, ФОПи ведуть записи щоденно підсумком за день, тому ці записи в зареєстрованій (а значить, контрольованого) книзі виконують роль первинного документа для бізнесу. Тому в останні 10 років ніхто не чіпав ФОПів з приводу необхідності складати первинний документ на кожну операцію (кожну продаж в кіоску, наприклад)”, –

пояснила екс-глава Державної регулярної служби Ксенія Ляпіна.

Але тепер, виходить, цей аргумент у підприємців вибивають з рук. Якщо книга обліку доходів стає просто “щоденником підприємця”, де він може щось писати, а може й не писати, для фіскалів цінність такого документа дорівнює нулю.

80 тисяч на касові апарати, величезні штрафи і хабарі

“Бездоглядним бізнес не може залишатися. Інший доступний спосіб його контролювати – це касові апарати, більше варіантів немає”, —

говорить Доротич.

Ксенія Ляпіна називає цю поправку до проекту “дамокловим мечем” над ФОПами.

“Їх почнуть перевіряти на наявність первинних документів. Більшість ФОП в торгівлі та послугах після цього просто закриються як легальні суб’єкти, розквітне тіньовий ринок”
Підприємці побоюються, що РРО їм почнуть нав’язувати відразу ж після прийняття проекту, хоча раніше вони отримали відстрочку. З-за карантину обов’язкову фіскалізацію фопів 2 та 3 групи з квітня перенесли на січень наступного року.”, —

зазначає Ксенія Ляпіна.

Читати по темі:  НАКАЗ Мінфіна від 26.03.2019 № 121

“Але тепер зрозуміло, що в разі прийняття проекту навіть перша група фізосіб-підприємців буде на касових апаратах”, – говорить Доротич. Це означає, що навіть вуличні лотки із сувенірами та кав’ярні на колесах будуть змушені видавати чеки.

“Не дивно, що Гетманцев проводить закон у власній редакції — намагається впарити всіма РРО як спосіб документування кожної операції”, – вважає Ляпіна.

За словами Дортича, касові апарати – це плюс близько 80 тисяч гривень додаткових витрат на кожного підприємця.

“Самі касові апарати коштують від 4 тисяч, але є ще програмне забезпечення, сервіс, обов’язково потрібен бухгалтер та інше. Але підприємців лякають не тільки додаткові витрати. Нормативка по РРО у нас настільки заплутана, що можуть штрафувати буквально з будь-якого приводу. А де штрафи, там і хабарі. Вже зараз багато контролери зі старту запитують – будемо перевіряти або відразу заплатите? Касові апарати – це номер один по хабарах. Причому, в залежності від обороту, сума подяки може варіюватися від сотні доларів до сотні тисяч гривень. Це означає, що частина бізнесу буде змушена закритися, а частина – компенсує ці витрати на споживачів, тобто і товари, і послуги від малого бізнесу подорожчають”, –

підсумував Доротич.

“Додаткові витрати у 80 тисяч в рік – для мене величезна сума. Це “зайві” майже 7 тисяч гривень кожен місяць, фактично, моя зарплата. У мене доходи не дозволяють окупити таку суму. Це потрібно ціни на каву вдвічі підняти, але хто його купувати стане. Швидше за все, доведеться закритися або просто “бігати” від перевіряючих, благо, у мене бізнес на колесах”, — розповів “Країні” власник пересувний кав’ярні киянин Олег.

Дрібні підприємці кажуть, що їхній товар і послуги “з чеком” подорожчають на 15% і більше.

Джерело


Поділіться з друзями - підтримайте проект

Наша розсилка

Події

листопад, 2020

X