Головна » Юристу » Юридичні консультації » Індивідуальна податкова консультація як інструмент захисту
Юридичні консультації

Індивідуальна податкова консультація як інструмент захисту

Поділіться з друзями - підтримайте проект

Оксана Дмитрук, податковий адвокат.

Що це, як отримувати, дії ДФС — відповідно до Закону та в реальності, як це сприймають суди сьогодні — про все в даній публікації!

Дії ДФС=Реальність всупереч закону=Безвідповідальність

Хочу відразу вказати на те, що інструмент, про який я розкажу, є дуже дієвим та часто використовується мною на практиці. Навіть при теперішніх умовах, які описані нижче. 

Ітак! Що це таке, «з чим його їдять»? 

Як відомо, платник податків самостійно визначає зміст господарської операції та також  визначає порядок її оподаткування, декларуючи свої податкові зобов’язання відповідно до норм Податкового кодексу України (ПКУ). 

Однак…не все так чітко та зрозуміло в податковому законодавстві. І взагалі незрозуміло в той момент (момент здійснення господарської операції), якою буде перспектива нарахування штрафних санкцій при проведенні податкової перевірки через рік — два, яким буде тоді «практичне бачення очима органу Державної фіскальної служби» (ДФС) вашої господарської операції. 

Тож в такому випадку необхідно використати всі можливі ресурси для майбутнього захисту. Одним із таких ресурсів, який стає інструментом в момент захисту, є Індивідуальна Податкова Консультація (ІПК). 

ІПК — це роз’яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі ІПК. 

Згідно з пунктами 52.1, 52.2 статті 52 ПКУ за зверненням платників податків контролюючі органи надають їм безоплатно ІПК з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом 25 календарних днів, що настають за днем отримання такого звернення даним контролюючим органом. Податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію. 

Відповідно до пункту 52.4 статті 52 ПКУ ІПК, надана в письмовій формі, підлягає реєстрації в єдиній базі ІПК та розміщенню на офіційному веб-сайті ДФС України, без зазначення найменування (прізвища, ім’я, по батькові) платника податків, коду згідно з ЄДРПОУ (реєстраційного номера облікової картки) та його податкової адреси. Доступ до зазначених даних єдиної бази та офіційного веб-сайту є безоплатним та вільним. 

Зверніть увагу на саме головне — відповідно до статті 53 ПКУ не може бути притягнуто до відповідальності, включаючи фінансової (штрафні санкції та/або пеня), платника податків (податкового агента та/або його посадову особу), який діяв відповідно до ІПК, наданої йому у письмовій формі, за діяння, що містить ознаки податкового правопорушення, зокрема на підставі того, що у подальшому така податкова консультація була змінена або скасована. При цьому ІПК повинна бути зареєстрована в єдиній базі ІПК. (тобто за усні консультації будь-хто не відповідає взагалі))) і це правда! хоча вони також передбачені нормами ПКУ). 

Тобто, якщо ви визначили господарську операцію та здійснили оподаткування саме так, як підтверджено  іпк, вас не може бути притягнуто до відповідальності.

А ось і «ложка дьогтю в банці з медом» — зміни в статті 53 ПКУ (внесені Законом №1797, що вступили в силу з 01.01.2017р. ) визначають таке — «у разі коли положення індивідуальної податкової консультації суперечать положенням узагальнюючої податкової консультації, застосовуються положення узагальнюючої податкової консультації. Платник податків та/або податковий агент, які діяли відповідно до податкової консультації, не звільняються від обов’язку сплати податкового зобов’язання, визначеного цим Кодексом.»

Щоб ви зрозуміли — узагальнююча податкова консультація – це оприлюднення позиції центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, що склалася за результатами узагальнення індивідуальних податкових консультацій, наданих контролюючими органами платникам податків, та/або у разі виявлення обставин, що свідчать про неоднозначність окремих норм такого законодавства. 

Тобто узагальнююча за визначенням надається вже після надання ІПК, за результатами узагальнення багатьох ІПК (або мали на увазі, що посадова особа ДФС, яка надає ІПК, в цей момент ще не прочитала  узагальнюючу), а як же тоді право використовувати ІПК навіть якщо в подальшому така ІПК змінена або скасована. 

А зараз про цікаве!!! Як на практиці отримати «корисну» та «конкретну» ІПК? Попереджаю- це нелегко!!! Органи ДФС та й інші держоргани «не люблять» надавати конкретні відповіді на конкретні питання. Як відомо «в мутній воді ….» . Вони ж потім можуть «передумати», і вони таки «передумують», тобто викладають зовсім іншу позицію, якщо їм це стало необхідно на даний час. 

Тож необхідно мати навики, майже володіти мистецтвом задавати питання визначеним чином. 

Буває, що щастить з першого разу. Однак, частіше, ні.. 

Як я на практиці добиваюсь «необхідної» ІПК? 

1-й варіант. Не так відповіли — писати, писати і писати, переформульовуючи питання, виходячи в тому числі із попередніх, вже наданих, ІПК. Як відомо, «бумага не червоніє», а у Вас мета- захистити себе в майбутньому, зекономити час, гроші, нерви. 

Щодо мистецтва формулювати питання — зараз на прикладі покажу: 

Можливо спитати так: «Який порядок оподаткування …такої-то господарської операції?» — і тут Вам можуть викласти десяток податкових норм — як хочете, так і розумійте… 

А можливо по-іншому: «Чи можливо застосувати ст…. Податкового кодексу України при даних договірних взаємовідносинах, а саме чи можливо вважати об’єктом оподаткування податком для сільськогосподарського товаровиробника — ТОВ «Успіх», площу сільськогосподарських угідь, що надана ТОВ «Успіх» у користування (щодо якої встановлений особистий земельний сервітут)?»( При цьому Ви конкретно і чітко, якомога повніше описуєте договірні відносини та господарську операцію!!!). Так от, що можливо відповісти на дане питання — в мене є три варіанти – «так, можливо», «ні, не можливо» і викласти цю ж вказану норму ПКУ, що є також по суті «так, можливо». 

2-й варіант. Звернутись до суду з позовом про визнання наданої «неконкретної» та «некорисної» ІПК протиправною та скасувати її. 

Який сенс? Дослідженню у таких справах підлягають обставини стосовно поставлених у зверненні (запиті на ІПК) питань; викладених відповідей; відповідності вказаних висновків нормам або змісту відповідного податку або збору. 

Тобто суд досліджує правильність відповідей в ІПК. 

Результатом справи при позитивному рішенні є обов’язок надання нової податкової консультації з урахуванням висновків суду. До того ж, позиція суду щодо Вашої господарської операції та порядку її оподаткування вже є в судовому рішенні (яке також може бути використано при майбутньому захисті). 

Правда, що недавно була імовірність позбавити нас такої можливості –суди першої, апеляційної інстанцій намагались позбавити платників податків можливості оскаржувати ІПК.

Однак, Верховний суд в Постанові від 20.02.2018р. у справі №813/2617/15 підтримав позицію платників податків та вказав на наступне:

«Платник податків може оскаржити до суду як правовий акт індивідуальної дії податкову консультацію контролюючого органу, викладену в письмовій або електронній формі, яка, на думку такого платника податків, суперечить нормам або змісту відповідного податку чи збору. Визнання судом такої податкової консультації недійсною є підставою для надання нової податкової консультації з урахуванням висновків суду. 

Таким чином, ПК України чітко врегульовано правовий статус податкової консультації як акта індивідуальної дії, який, з огляду на вищенаведену норму процесуального законодавства може бути предметом судового оскарження в порядку адміністративного судочинства. 

Колегія суддів вважає помилковими висновки судів попередніх інстанцій про те, що надана контролюючим органом податкова консультація не створює і не припиняє прав чи обов’язків позивача, оскільки, серед іншого, отримання позивачем індивідуальної податкової консультації, зміст якої відповідає нормам діючого законодавства, є юридичним фактом, що є підставою для звільнення від відповідальності платника податку, який діяв у відповідності до наданих такою консультацією роз’яснень з питань практичного застосування окремих норм податкового законодавства.» 

На що вказує закон сьогодні з приводу даного питання (судового оскарження) — відповідно до п.53.2 Податкового кодексу України платник податків може оскаржити до суду надану йому індивідуальну податкову консультацію як правовий акт індивідуальної дії, викладену в письмовій формі, яка, на думку такого платника податків, суперечить нормам або змісту відповідного податку чи збору. 

Скасування судом індивідуальної податкової консультації є підставою для надання нової податкової консультації з урахуванням висновків суду. 

Протягом 30 календарних днів з дня набрання законної сили рішенням суду про скасування індивідуальної податкової консультації контролюючий орган з урахуванням висновків суду зобов’язаний надати платнику податків нову індивідуальну податкову консультацію. 

В завершення публікації про ІПК щодо «реальності всупереч закону». 

Судова практика 2018 року про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень вказує на нарахування органами Державної фіскальної служби штрафних санкцій, незаконність нарахування яких вбачається зі змісту попередньо наданих цим же органом цьому ж платнику ІПК. Ось так! 

Статистика звернень із позовами до органів Державної фіскальної служби свідчить, що винесенню податкових повідомлень-рішень передує саме дотримання платником податків отриманої ІПК.

Тобто позиція ДФС —  в усякому випадку платник не прав. 

Однак, у подібних випадках суди задовольняють вимоги платників та вказують органам Державної фіскальної служби на те, що платник правомірно дотримувався наданої в ІПК рекомендації застосування норм законодавства, а також наголошують на презумпції правомірності дій платника податків, що передбачений пп.4.1.4. п.4.1. ст.4 Податкового кодексу України.

Іншими словами — якщо можливо по-різному трактувати норму щодо оподаткування визначеної господарської операції- платник податків буде правий в усякому випадку. 

Тож ІПК таки є інструментом захисту, але на жаль тільки в суді – органи ДФС від своїх слів, письмово викладених в іпк, відмовляються! 

І при цьому не несуть жодної відповідальності за це!!! 

Також ІПК протиправною – є і така судова практика. 

Що буде далі…  

Я вірю у невідворотність відповідальності в тому числі  органів Державної фіскальної служби за незаконні дії, за незаконні рішення! Я вірю в єдину судову практику!

По материалам Ліга.Блоги

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter.


Поділіться з друзями - підтримайте проект
Мітки

Додати коментар

Клікніть, щоб прокоментувати

тринадцать + девятнадцать =

Этот сайт использует Akismet для борьбы со спамом. Узнайте как обрабатываются ваши данные комментариев.

Пошук від Google

Наша розсилка

Мудра думка

Лишь в конце работы мы обычно узнаём, с чего её нужно было начинать

Події

Останні пости на форумі

Ми в Instagram

  • 24
    2 недели ago by buh24comua #бухгалтер24 #заробітнаплата
  • 24
    3 дня ago by buh24comua #бухгалтер24
  • 24
    3 недели ago by buh24comua #бухгалтер24 #новыйгод

Сообщить об опечатке

Текст, который будет отправлен нашим редакторам: