Головна » Російська агресія » Лікарняні під час війни — як отримати?
Російська агресія

Лікарняні під час війни – як отримати?

Поділіться з друзями - підтримайте проект

Print Friendly, PDF & Email

Оформлення лікарняних у воєнний час

Будь-яких спеціальних норм щодо оформлення листків непрацездатності у разі запровадження воєнного стану у законодавстві немає. Принаймні наразі.

Зазвичай роботодавець отримуєть інформацію щодо е-лікарняних, виданих його працівникам, зі свого особистого кабінету страхувальника на Вебпорталі Пенсійного фонду (portal.pfu.gov.ua). В ньому відображаються дані з Електронного реєстру листків непрацездатності Пенсійного фонду (далі — ЕРЛН). Проте з початком війни деякий час була заблокована робота веб-порталу Пенсійного фонду та ЕРЛН.

Крім того й лікарі час від часу не мали змоги формувати медвисновки у Реєстрі медичних висновків E-health, які є основою для створення листків непрацездатності. В результаті цього їм доводилося видавати пацієнтам паперові листки, як первинні так і продовження.

На нашу думку, це не протирічить діючому законодавству. До 1 травня 2022 року в окремих випадках дозволено видавати паперові лікарняні. Зокрема, у разі виникнення технічних проблем, які призводять до неможливості формування е-лікарняного в ЕРЛН більше ніж протягом 7 днів з дати створення медвисновку — до усунення таких проблем. Про це говорить п.п. 4 п. 8 наказу МОЗ від 01.06.2021 № 1066. І випадок, коли неможливо сформувати медвисновок цілком підпадає під його дію.

З 18 березня роботу Електронного реєстру листків непрацездатності та доступ до Вебпорталу Пенсійного фонду відновлено, хоча перебої в їх роботі ймовірні і надалі.

Якщо підприємство «в строю»

Добре, якщо ваше підприємство в умовах війни має можливість продовжувати свою діяльність. Тоді ваш роботодавець опрацює паперові лікарняні та електронні листки непрацездатності після відновлення роботи ЕРЛН та подасть за ними заяви-розрахунки до ФСС у звичайному режимі.

Комісія із соцстрахування повинна призначати працівникам лікарняні та допомогу по вагітності та пологах не пізніше 10 днів з дня надходження документів.

Водночас штрафних санкцій за порушення 10-денного строку розгляду листків непрацездатності і у мирні часи не було. Зараз же через війну діють ще й форс-мажорні обставини, які з 24.02.2022 до їх офіційного закінчення є об’єктивними обставинами, через які виконання окремих зобов’язань стає неможливим (див. лист ТПП від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1).

Немає відповідальності і за порушення строку у 5 робочих днів для розрахунку лікарняних та подання до ФСС заяви-розрахунку. Він відлічується з дня прийняття рішення комісією із соцстрахування про призначення матзабезпечення. Проте у часи, коли практично кожен українець потребує допомоги, відповідальний роботодавець не буде зволікати.

Стан фінансування роботодавців за заявами-розрахунками можна відстежити в телеграм-каналі ФСС: t.me/socialfund.

Якщо роботодавець у зоні бойових дій

Сьогодні значна частина роботодавців знаходиться в зоні активних бойових дій або в окупації. У зв’язку з цим підприємство могло зупинити роботу або його виробничі потужності могли бути зруйнованими. До цього ж працівник міг переміститись до іншого, більш безпечного місця та не мати зв’язку з роботодавцем. Через такі події підприємства не можуть опрацювати листки непрацездатності та подати заяву-розрахунок до ФСС. Як у таких випадках працівникам отримати лікарняні?

Фонд соцстраху відреагував на складні ситуації воєнного часу, що спіткали роботодавців, та протягнув руку допомоги їх працівникам.

На своєму сайті ФСС надав роз’яснення, що під час воєнного стану працівник може напряму від Фонду отримати виплати за листками непрацездатності (fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/981104).

Куди звертатися? Працівник може самостійно звернутися до відділень ФСС за місцем тимчасового перебування внаслідок евакуації, за місцем реєстрації тощо і отримати лікарняні та допомогу по вагітності і пологах.

Перелік відділень ФСС, які мають можливість здійснювати прийом заяв-розрахунків в умовах воєнного стану та їх контакти оновлюються за посиланням: docs.google.com/document/d/1WOc3xhgnrqRwYaoLd3AT1m1jKsY-rLrFSGaHv9z4Gn4.

Які документи необхідні? Для призначення матзабезпечення працівнику треба надати:

— паперовий листок непрацездатності/дані (номер, період дії) е-лікарняного або роздруківку його скріну. Е-лікарняний можна завантажити через особистий кабінет застрахованої особи на порталі Пенсійного фонду, пункт меню «Мої листки непрацездатності». Для цього треба бути зареєстрованим на порталі ПФУ;

— копію паспорта (першої-четвертої, одинадцятої-шістнадцятої сторінок, якщо він у формі книжечки) або іншого документа, що посвідчує особу;

— копію реєстраційного номера облікової картки платника податків.

ФСС повідомляє, що за наявності також подаються інші документи, передбачені у Порядку надання матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування України деяким категоріям застрахованих осіб, затверджений постановою правління ФССУ від 24.01.2017 № 8 (далі — Порядок № 8). Це може бути, наприклад, копія трудової книжки (за наявності) для підтвердження загального страхового стражу. Адже від нього залежить відсоток оплати лікарняних. Або копії документів для підтвердження приналежності до категорій осіб, що мають право на оплату лікарняних у розмірі 100 % середньої зарплати незалежно від страхового стажу.

До того ж доцільним може бути надання довідок ОК-5, ОК-7 або додатку 9, що містять інформацію про страховий стаж. Отримати їх працівник може звернувшись до Пенсійного фонду або в електронному вигляді через вебпортал ПФУ чи через застосунок «Дія». Ну а після отримання довідок в електронному вигляді, потім їх можна роздрукувати.

Фахівці Фонду підкреслили, що

довідка про взяття на облік як внутрішньо переміщеної особи для отримання лікарняних та допомоги по вагітності та пологах напряму від ФСС не вимагається

Куди перераховують кошти?Кошти будуть перераховані на спеціально відкритий для працівника поточний рахунок або особисту банківську картку.

Щодо нарахування виплат.ФСС зазначив, що надання матзабезпечення буде відбуватися відповідно до Порядку № 8.

Перш за все виникає питання щодо обчислення лікарняних у разі відсутності у Реєстрі застрахованих осіб деяких відомостей. Наприклад, працівник захворів у березні, а звітність щодо його доходу за січень і лютий роботодавцем не було надано.

Пункт 15 Порядку № 8 встановлює, що у разі відсутності у Реєстрі застрахованих осіб усіх необхідних відомостей для обчислення середньої зарплати, а також відсутності у застрахованої особи можливості підтвердити свій страховий стаж, Фонд здійснює розрахунок лікарняних виходячи з розміру мінзарплати на день настання страхового випадку, залежно від наявної інформації про страховий стаж. Після надходження документів, що підтвердять право застрахованої особи на надання лікарняних в іншому розмірі, передбачений перерахунок їх суми.

Як бачимо, мова йде про відсутність усіх необхідних відомостей. Тому скоріш за все, якщо будуть відсутні окремі відомості, обчислення лікарняних зроблять виходячи з фактичних відомостей, що наявні у Реєстрі застрахованих осіб.

Більшість лікарняних (це залежить від причини непрацездатності) ФСС фінансує з 6-го дня непрацездатності, а перші 5 днів оплачує підприємство. Що стосується допомоги по вагітності та пологах, то вона повністю фінансується Фондом.

Майте на увазі, що у лікарняних та у допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами, є термін давності. Їх надають працівникам, якщо вони звернулися за призначенням не пізніше 12 календарних місяців з дня відновлення працездатності, встановлення інвалідності, закінчення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами. А ось для оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності строку давності не встановлено.

Разом переможемо!


Поділіться з друзями - підтримайте проект
Мітки