Головна » Для відпочинку » Це цікаво » Влаштувати дитину в дитсадок: новації від депутатів
Ініціативи законотворців Це цікаво

Влаштувати дитину в дитсадок: новації від депутатів

Поділіться з друзями - підтримайте проект

Print Friendly, PDF & Email

Комітет з питань освіти, науки та інновацій підтримав законопроект про внесення змін до Закону України «Про дошкільну освіту» щодо забезпечення територіальної доступності дошкільної освіти (реєстр. № 4604).

Пропонується доповнити закон «Про дошкільну освіту» двома новими статтями:

Для забезпечення територіальної доступності дошкільної освіти органи місцевого самоврядування створюють і утримують мережу закладів дошкільної освіти.

Кожна дитина має право здобувати дошкільну освіту в закладі дошкільної освіти, що найбільш доступний та наближений до місця її проживання.

Право дитини здобувати дошкільну освіту у державному або комунальному закладі дошкільної освіти, за яким закріплена територія обслуговування, на якій проживає ця дитина, гарантується, що не обмежує право батьків дитини обрати інший заклад дошкільної освіти відповідно до законодавства.

Діти зараховуються до закладів дошкільної освіти за такою черговістю:

1) у першу чергу зараховуються усі діти, місце проживання яких на території обслуговування закладу дошкільної освіти підтверджено, а також діти, які є рідними (усиновленими) братами та/або сестрами дітей, які здобувають освіту у цьому дошкільному закладі, чи дітьми працівників цього закладу дошкільної освіти;

2) у другу чергу на вільні місця зараховуються діти, які не проживають на території обслуговування цього закладу дошкільної освіти.

У разі якщо після вжиття вичерпних заходів кількість дітей, які мають право на першочергове зарахування, перевищує спроможність закладу дошкільної освіти, орган, у сфері управління якого перебуває заклад дошкільної освіти, невідкладно має запропонувати на вибір батьків таких дітей перелік закладів дошкільної освіти, максимально доступних і наближених до місця їх проживання, а також сприяти зарахуванню дітей до обраних їх батьками закладів дошкільної освіти.

«Вказаний документ у цілому відповідає стратегії діяльності МОН, одним з головних завдань якої є гарантоване право кожної дитини віком до 7 років на місце в закладі дошкільної освіти. Водночас украй важливо, щоб пропонований законопроект під час подальшого доопрацювання враховував інтереси пільгових категорій дітей та їхнє право на першочергове зарахування до державних дитячих садочків. Зокрема, йдеться і про дітей з-поміж внутрішньо переміщених осіб і тих, які мають статус постраждалих унаслідок воєнних дій»,

– написав у своєму телеграм-каналі мінстр освіти і науки України Сергій Шкарлет.

Він повідомив, що МОН напрацювало свої пропозиції до проекту.

Зокрема, визначено перелік дітей, які повинні мати право на першочергове зарахування:

1) проживають на території обслуговування комунального закладу освіти;

2) є рідними (усиновленими) братами та/або сестрами дітей, які вже здобувають дошкільну освіту в такому закладі освіти;

3) є дітьми працівників такого закладу дошкільної освіти;

4) належать до категорії дітей з особливими освітніми потребами;

5) належать до категорії дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, які влаштовані під опіку;

6) перебувають у складних життєвих обставинах та на обліку в службах у справах дітей;

7) діти з-поміж внутрішньо переміщених осіб чи діти, які мають статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів.

Крім того, за словами міністра, МОН наполягає на законодавчому закріпленні норми про обов’язок органу (у сфері управління якого перебуває дитячий садок, в якому не залишилося вільних місць) запропонувати на вибір батьків та дітей (які мають першочергове право зарахування) перелік закладів, що забезпечують здобуття дошкільної освіти. І такий садочок має бути територіально доступним для родини.

Позиція експертів

Головне науково-експертне управління (ГНЕУ), проаналізувавши поданий законопроект, зауважило таке.

  1. У законопроекті на законодавчому рівні пропонується запровадити принцип територіальної доступності дошкільної освіти (нова ст. 14-1 Закону), за аналогією, як це передбачено для здобуття повної загальної середньої освіти (ст. 13 Закону України «Про освіту», ст. 8 Закону України «Про повну загальну середню освіту»). При цьому також визначається черговість зарахування дітей до закладів дошкільної освіти (нова ст. 14-2 Закону).

Не заперечуючи проти запровадження вищезазначеного принципу, разом з тим експерти вказали, що при визначенні відповідної черговості не враховуються чинні положення законодавчих актів, які гарантують позачергове (першочергове) зарахування до закладів дошкільної освіти деяких пільгових категорій громадян. Наприклад: дітей з особливими освітніми потребами, що зумовлені порушеннями інтелектуального розвитку та/або сенсорними та фізичними порушеннями (абз. 8 ч. 2 ст. 28 Закону); дітей, які належать до потерпілих від Чорнобильської катастрофи (п. 2 ч. 3  ст. 30 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»); дітей військовослужбовців за місцем проживання їх сімей (п. 4 ст. 13 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей»); дітей працівника дипломатичної служби (або іншого з подружжя), який перебуває у довготерміновому відрядженні або повернувся з нього (ч. 3 ст. 34  Закону України «Про дипломатичну службу») тощо.

  1. На думку експертів, деякі положення законопроекту не відповідають принципу правової визначеності. Відповідно до правової позиції Конституційного Суду України принцип правової визначеності вимагає чіткості, зрозумілості й однозначності правових норм, зокрема їх передбачуваності (прогнозованості) та стабільності (абз. 6 п. 2.1 мотивувальної частини Рішення Великої палати Конституційного Суду України від 20.12.2017 № 2-р/2017), що в деяких новелах законопроекту не простежується.
  2. Не погодились із пропонованим порядком набрання чинності Законом, проект якого розглядається, – «з дня, наступного за днем його опублікування» (п. 1 розділу IІ «Прикінцеві та перехідні положення»). Адже реалізація положень проекту потребує оновлення підзаконної нормативно-правової бази, на яке Кабінету Міністрів України дається три місяці (п. 2 розділу IІ проекту), та здійснення низки практичних заходів. У зв’язку із цим, на думку Головного управління, Закон повинен вводитись в дію щонайменше через три місяці після дня його опублікування.

 

 

СЮГ


Поділіться з друзями - підтримайте проект
Мітки

Наша розсилка