Головна » Юристу » Аналіз законодавства » Виплати ФОП з окупованих територій: куди понесло податківців?
Аналіз законодавства

Виплати ФОП з окупованих територій: куди понесло податківців?

Поділіться з друзями - підтримайте проект

Print Friendly, PDF & Email

Два нюанси щодо партнера з окупації

На сьогодні в законодавстві є два нюанси щодо роботи з суб’єктом господарювання, який зареєстрований на ТОТ (тимчасово окупованій території)

Перший стосується саме виплати на користь партнерів-ФОП (не ЮО). Якщо ми виплачуємо дохід на користь ФОП, що прописаний на ТОТ, та саме така адреса фігурує в ЄДР, то натрапляємо на вимоги п. 38.9 та п. 161 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. Вони, у свою чергу, вимагають із такої виплати утримати ПДФО та ВЗ і самостійно перерахувати їх до бюджету.

Другий нюанс стосується будь-яких партнерів, зареєстрованих на ТОТ (ФОП, ЮО, незалежних професіоналів). Всі договори з ними визнаються нікчемними згідно із законом, тобто не породжують ніяких наслідків. Такий правочин не може бути визнаний дійсним навіть у суді, бо на нього не поширюється абз. 2 ч. 2 ст. 215 ЦКУ (ч. 2 ст. 13 Закону № 1207).

Щодо першого нюансу ми свого часу зазначали, що він не стосується ТОТ, які тимчасово окуповані під час воєнного стану (починаючи з 24.02.2022).

Щодо другого нюансу теж казали, що поки немає підстав застосовувати це правило до ТОТ, які тимчасово окуповані під час воєнного стану (починаючи з 24.02.2022)

Але, схоже, податківців мають з цього приводу окрему думку. Яку?

Що кажуть податківці

Утримання ПДФО та ВЗ. У своїй консультації (категорія 103.02 БЗ) фіскали перемішали і коней, і людей. В одну купу вони звалили всі ТОТ:

— і ті, які затверджені, зокрема, для утримання ПДФО з ФОП (про які йдеться у п. 38.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ),

— і ті, які повинні з’явитися для звільнення від земподатку, нерухомподатку та інших податків згідно з п. 69 підрозд. 10 розд. XX ПКУ. Тобто ТОТ, що тимчасово окуповані вже під час воєнного стану (починаючи з 24.02.2022).

Тож у підсумку складається враження, що навіть ФОП, зареєстрований на ТОТ, що підпала під тимчасову окупацію вже під час воєнного стану (починаючи з 24.02.2022), щоб з виплати можна було не утримувати ПДФО та ВЗ, має перереєструвати своє місцезнаходження на територію, підконтрольну Україні, та отримати витяг/виписку з ЄДР з новою податковою адресою.

Нікчемність договорів. Тут теж з консультації податківців (категорія 116.06 БЗ) може скластися враження, що ФОП, юрособам та фізособам — незалежним професіоналам зі всіх ТОТ, мають змінити податкову адресу на іншу територію України. Інакше правочини (включаючи договори) з такими госпсуб’єктами будуть вважатися нікчемними.

Але не все так просто. Тут є важливі деталей, про які зараз скажемо.

Що таке ТОТ?

Відповідь на це запитання, як у того єврея: а з якою метою ви цікавитеся? Бо зараз у законодавстві є чимало згадок про окуповані території.

Важливий факт.

З травня законодавець всі ТОТ зібрав у одному документі — Законі № 1207

ТОТ — це (ч. 1 ст. 3 Закону № 1207):

«1) сухопутна територія тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України, водні об’єкти або їх частини, що знаходяться на цих територіях;

2) внутрішні морські води і територіальне море України навколо Кримського півострова, територія виключної (морської) економічної зони України вздовж узбережжя Кримського півострова та прилеглого до узбережжя континентального шельфу України, внутрішні морські води, прилеглі до сухопутної території інших тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України, на які поширюється юрисдикція органів державної влади України відповідно до норм міжнародного права, Конституції та законів України;

3) інша сухопутна територія України, внутрішні морські води і територіальне море України, визнані в умовах воєнного стану тимчасово окупованими рішенням Ради національної безпеки і оборони України, введеним у дію указом Президента України;

4) надра під територіями, зазначеними у пунктах 1, 2 і 3 цієї частини, і повітряний простір над цими територіями».

Тут вже (з урахуванням останніх змін) «сидять» і АР Крим, і м. Севастополь, і окремі території України, що входять до складу Донецької та Луганської областей, і власне інші території, визнані в умовах воєнного стану тимчасово окупованими рішенням Ради національної безпеки і оборони України, введеним у дію указом Президента України.

Власне, саме ці інші території нас зараз і цікавлять. Їх зазначено в п. 3 ч. 1 ст. 3 Закону № 1207 (див. вище). І зараз ми поговоримо, чому це так важливо розуміти.

Утримання ПДФО та ВЗ: як насправді

Податківці наразі свій висновок будують навколо п. 38.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. Ми вже підкреслювали раніше, що ПКУ має чіткий припис щодо того, по яких ТОТ працює цей пункт.

Тут треба користуватися визначенням ТОТ, яке спеціально прописане для цих цілей у п. 38.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ (ср. 042287400). І цей шлях веде нас саме до територій окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей, визначених у додатку 1 до розпорядження № 1085-р*.

Розпорядження КМУ «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії розмежування» від 07.07.2014 № 1085-р.

Тобто мова про ТОТ, що були окуповані до початку воєнного стану (до 24.02.2022). До ТОТ, що тимчасово окуповані з 24.02.2022, цей п. 38.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ жодного відношення не має.

Відповідно, ще раз викладемо свою позицію.

Юрособи та ФОП не зобов’язані утримувати ПДФО та ВЗ з ФОП, який, приміром, зареєстрований у Херсоні чи Енергодарі. Бо згаданих територій у додатку 1 до розпорядження № 1085-р немає. Мова про інші ТОТ. А отже, п. 38.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ на таких ФОП не поширюється.

А що тоді податківці говорять про «воєнний» п. 69 підрозд. 10 розд. XX ПКУ? Не зрозуміло. Жодного специфічного регулювання на випадок, що нас цікавить, тут немає. Так, йде мова про те, що для застосування деяких податкових воєнних звільнень / особливостей (пп. 69.14 — 69.16, 69.22, 69.28 підрозд. 10 розд. XX ПКУ ) КМУ має визначити перелік територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації. Але до нашої ситуації це жодного відношення не має.

Також слід урахувати нюанс, про який далі.

Нікчемність договорів: як насправді

Тут важливий момент, пов’язаний із збором всіх ТОТ під парасолькою Закону № 1207. Бо, власне, цей Закон якраз і встановлює правило щодо нікчемності договорів, укладених з ТОТ-суб’єктами.

Так от, раніше нікчемними визнавалися тільки договори з ФОП чи ЮО, зареєстрованими в АР Крим та м. Севастополь. А з суб’єктами, зареєстрованими на всіх інших територіях, можна було спокійно працювати.

З травня 2022 року у Закон № 1207 внесли зміни. Тепер у цьому Законі зібрані фактично всі ТОТ (див. вище розділ «Що таке ТОТ?»). І що?

Пунктом 2 ст. 13 Закону № 1207 дійсно встановлено, що:

— здійснення господарської діяльності юрособами, ФОП та фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, місцезнаходженням (місцем проживання) яких є ТОТ, дозволяється виключно після зміни їхньої податкової адреси на іншу територію України;

— правочин, стороною якого є суб’єкт господарювання, місцезнаходженням (місцем проживання) якого є ТОТ, є нікчемним.

Але в п. 1 ст. 13 Закону № 1207 сказано, що ці норми працюють щодо ТОТ, передбачених пп. 1 і 2 ч. 1 ст. 3 цього Закону. А от на ТОТ, передбачених п. 3 ч. 1 ст. 3 цього Закону, вони лише можуть бути поширені рішенням КМУ.

Добре, тоді як нам визначити, які території належать до пунктів 1 та 2?

То, власне, і є АР Крим, м. Севастополь і окремі території України, що входять до складу Донецької та Луганської областей.

А як щодо ТОТ з п. 3 ч. 1 ст. 3 Закону № 1207?

Мало того що перелік цих територій ще має бути визнано рішенням Ради національної безпеки і оборони України, введеним у дію указом Президента України. Так ще й має бути рішення КМУ про поширення положень ст. 13 Закону № 1207 на такі території.

Поки що вони не з’явилися.

Заборона на госпдіяльність без перереєстрації, а також правило щодо нікчемності правочинів діють щодо юросіб, ФОП та незалежних професіоналів, у яких податкова адреса — це АР Крим та м. Севастополь, а також окремі території Донецької і Луганської областей.

До госпсуб’єктів, зареєстрованих на інших ТОТ (тимчасово окупованих з 24.02.2022), ця заборона поки не може застосовуватися

Що робити суб’єкту з ТОТ?

Коли ми говоримо про суб’єкта господарювання з ТОТ, то розуміємо, що це:

— ЮО, зареєстрована на ТОТ. І тут — ніяких питань (у тому плані, якщо вони потрапили під обмеження, то доведеться перереєструватися);

— або ФОП чи незалежний професіонал, прописаний на ТОТ. А от ФОП іноді може наполягати на тому, що місце його проживання — це місце фактичного проживання, а не прописка. Втім, наполягати можна хіба що в суді*, а кому воно потрібно під час війни?

Отже, стандартно з точки зору податківців прописка — це податкова адреса ФОП. Втім, зараз ФОП можуть змінити свою податкову адресу на неокуповану територію, навіть не змінюючи прописку! ФОП може отримати Довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. З нею він може зайти в «Дію» і змінити свою податкову ФОП-адресу на місце фактичного проживання ВПО, яке вказане в цій Довідці. Тоді і проблем ніяких не буде.

ВИСНОВКИ

  • Про утримання ПДФО та ВЗ слід подбати, тільки якщо мова про виплату ФОП, у яких податкова адреса — це населений пункт у Донецькій чи Луганській області, зазначений у додатку 1 до розпорядження № 1085-р. Але тут слід звернути увагу, що формально зараз взагалі виходить, що договори з такими суб’єктами господарювання є нікчемними.
  • Щодо суб’єктів з ТОТ, тимчасово окупованих з 24.02.2022, то таких проблем з ними поки що немає. Але податківці вже «варять воду».

Поділіться з друзями - підтримайте проект