Taking too long? Close loading screen.
Вітаємо Вас на нашому порталі
Головна » Бухгалтеру » Бухгалтерський облік » Облікові аспекти при відкритті власного магазину
Авторские Бухгалтерський облік Організація бізнесу

Облікові аспекти при відкритті власного магазину

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.
Час читання:21 хвилин
Print Friendly, PDF & Email
Кожен день з’являються нові магазини, які здійснюють так звану офлайн-торгівлю. Які ж кроки потрібно здійснити людині, щоб відкрити власний магазин і що треба врахувати при його відкритті.Кожен магазин починається з приміщення, де буде здійснюватися торгівля. Як правило таке приміщення або придбається, або береться у оренду. Розглянемо кожен варіант більш детально.

Купівля приміщення. Процедура та оподаткування.

Приміщення можна купити в юридичної або фізичної особи. Для цього укладається договір купівлі-продажу, в якому одна сторона передає у власність інші стороні майно і покупець має сплатити певну суму за таке майно. Приміщення, як зрозуміло, це нерухоме майно і договори на його купівлю-продаж мають засвідчуватись нотаріально. Окрім того перехід права власності на приміщення підлягає державній реєстрації, після якої покупець стає повноправним власником такого майна. Таку держреєстрацію здійснює нотаріус під час посвідчення договору і він має це здійснити на протязі п’яти робочих днів.При цьому ще має бути сплачений адміністративний збір, розмір якого буде залежати від того наскільки Вам терміново зареєструвати права власності. Це можна  зробити і за 2 години, але тоді вам доведеться заплатити максимальну суму у розмірі 5 мінімальних заробітних плат, а якщо ви нікуди не спішите, то мінімальна сума збору становить 10 % від мінімальної заробітної плати.Якщо майно належало фізичній особі вам доведеться провести незалежну оцінку об’єкта, яку здійснюють спеціальні суб’єкти оціночної діяльності, які мають відповідний сертифікат. Такий суб’єкт надає звіт про оцінку, який буде дійсний на протязі шести місяців із дати оцінки.Якщо майно належало юридичній особі, то таку оцінку в обов’язковому порядку не проводять.Пам’ятайте про те, що з 04 січня 2017 році діє правило обмеження готівкових розрахунків: "50 тисяч", яке нам говорить, що сума розрахунків між фізичною особою та підприємством протягом одного дня не може перевищувати 50 000,00 грн. Тож, якщо сума більша за 50000,00 грн, то її можна розбити на кілька днів до її повного погашення. Якщо ж ви порушите дане правило, то про наслідки можете почитати за посиланням.Якщо ви ФОП або юридична особа і купуєте приміщення у фізичної особи, то ви є податковим агентом з податку на доходи і ви повинні нарахувати, утримати та сплатити ПДФО з тієї суми, яку ви повинні сплатити фізособі згідно договору.Законодавство в деяких випадках звільняє від такого обов’язку, а саме коли фізособа продає своє майно вперший раз в цьому році і воно перебуває у її власності 3 роки або більше (на майно яке отримано у спадщину це правило не поширюється). Але як вам про це дізнатися? Радимо Вам одержати від продавця документ, у якому він укаже, який за рахунком продаж нерухомості у нього в цьому році. Також можна замовити у нотаріуса довідку, в якій це буде прямо зазначено.Якщо ПДФО все ж таки треба платити, то це треба зробити до нотаріального посвідчення такого договору інакше нотаріус просто вам такий договір не засвідче. Також пам’ятайте і про військовий збір, який поки що ніхто не відмінив.Покупець також має заплатити збір у Пенсійний фонд у розмірі 1% від вартості майна.Це також треба зробити до нотаріального посвідчення договора.В обліку підприємства будуть зроблені наступні проводки.

Придбання приміщення у фізичної особи

Зміст операціїДтКтПервиний документПримітка
1Відображено витрати із проведення незалежної оцінки нерухомості152685Акт приймання передачі звіту про незалежну оцінку майнаТакі витрати можуть покладатися як на продавця, так і на покупця.
2Оплачено незалежну оцінку нерухомості685311Платіжне доручення
3Нараховано пенсійний збір152642Бухгалтерська довідка1% від суми договору
4Сплачено пенсійний збір642311Платіжне доручення
5Нараховано адміністративний збір за держреєстрацію права власності152643Бухгалтерська довідкаСума збору залежить від строку держреєстрації і зазаначається нотаріусом, який вам дасть реквізити куди його платити
6Сплачено ПДФО за операцію з продажу нерухомості641311Платіжне дорученняНотаріус буде вимагати підтвердження сплати податку
7Оплачено адміністративний збір642311Платіжне доручення
8Нараховано державне мито152642Довідка нотаріусаСплачується при нотаріальному посвідченні договору у державного нотаріуса
9Сплачено державне мито642311Платіжне доручення
10Оплачено послуги приватного нотаріуса685311Платіжне дорученняСума визначається за домовленістю з нотаріусом
11Відображено послуги нотаріуса152685Довідка нотаріуса
12Утриманий ПДФО з доходу, що підлягає виплаті фізособі685641Бухгалтерська довідкаСплачується авансом
13Утриманий ВЗ з доходу, що підлягає виплаті фізособі685641Бухгалтерська довідка
14Перераховано ВЗ до бюджету641311Платіжне дорученняМожна виплатити в момент виплати доходу
15Виплачено дохід фізичній особі685311Платіжне дорученняза вирахуванням ПДФО та ВЗ
16Оприбутковано об’єкт нерухомості152685Акт приймання-передачі ОЗпісля держреєстрації
17Введено об’єкт нерухомості в експлуатацію103152Акт введення в експлуатацію акт складають у довільній формі

Придбання приміщення у юридичної особи - платника ПДВ

Зміст операціїДтКтПервинний документПримітка
1Нараховано пенсійний збір152642Бухгалтерська довідка1% від суми договору
2Сплачено пенсійний збір642311Платіжне доручення
3Нараховано адміністративний збір за державну реєстрацію права власності152642Бухгалтерська довідка
4Оплачено адміністративний збір за державну реєстрацію права власності642311Платіжне доручення
5Нараховано державне мито152642Довідка нотаріуса
6Оплачено державне мито642311Платіжне доручення
7Оплачено послуги приватного нотаріуса685311Платіжне доручення
8Відображено послуги нотаріуса152685Довідка нотаріуса
9Перераховано оплату за об’єкт нерухомості685311Платіжне дорученняПорядок оплати залежить від домовленності сторін
10Відображено податковий кредит із ПДВ:
10.1якщо існує впевненість про своєчасну реєстрацію ПН641644Податкова накладна, зареєстрована в ЄРПН
10.2якщо немає такої впевненості644/1644/2
10.2.1після реєстрації ПН в ЄРПН641644/1Податкова накладна, зареєстрована в ЄРПН
10.2.2ПН залишилася незареєстрованою і минув граничний термін такої реєстрації152644/1Дані ЄРПН
11Оприбутковано об’єкт нерухомості152685Акт приймання передачі ОЗпісля держреєстрації прав власності
12Відображено ПДВ644685Податкова накладнаякщо буле предоплата то проводка буде Дт644/2 Кт685
13Уведено в експлуатацію ОЗ103152Акт введення в експлуатацію

Приміщення як внесок до статутного капіталу

В якій формі робити вклади до статутного капіталу вирішує власник капіталу і це зазначається в статуті товариства. Ніщо не зобороняє засновнику підприємства в якості вкладу внести приміщення. І можливо перед тим як його вносити вам доведеться зробити незалежну експертну оцінку такого майна. Це доведеться зробити в разі:
  • створення підприємства на базі державного майна, яке знаходиться в комунальній вартості;
  • при внесенні майна господарських товариств із державною часткою, а також у разі виходу зі складу товариства;
  • при внесенні внеску до статутного капіталу акціонерного товариства.
У решті випадків вартість вкладу оцінюють за домовленністю між засновниками і зазначають її в статуті і в акті приймання-передачі майна.Якщо майно вносить платник ПДВ, то рекомендуємо вам вказати, чи включає узгоджена вартість такого об’єкта ПДВ. Це вас убеспечить від можливих претензій фіскалів у майбутньому.Також не забудьте провести державну реєстрацію такого майна, право власності на майно з’явиться у підприємства тільки після такої реєстрації.Для державної реєстрації майна держреєстратору слід подати:
  • документ, що підтверджує право власності на майно;
  • акт приймання-передачі майна або інший документ, що підтверджує факт передання такого майна;
  • рішення органу або особи, уповноваженої на прийняття таких рішень (у разі якщо внесок робить юридична особа);
  • письмова згода всіх співвласників майна (у разі якщо майно знаходиться у спільній власності).
За державну реєстрацію слід заплатити адміністративний збір (від 10% до 5 мінімальних ЗП), розмір збору буде залежати від того наскільки вам термінова реєстрація.Сума внесків до статутного капіталу не включається в оподотковуваний дохід підприємства. Якщо це майно буде згодом повернено, то тоді виникає інвестиційний прибуток, який вже оподатковується по загальній ставці.

Одержання приміщення, як внеску до статутного капіталу від засновника (неплатника ПДВ). Бухгалтерські проводки

Зміст операціїДтКтПервинний документПримітка
1Сформовано статутний капітал товариства4640СтатутВартість визначається у статуті
2Оприбутковано внесок від засновника у вигляді об’єкта нерухомості15246Акт приймання-передачітільки після держреєстрації права власності
3Нараховано адміністративний збір за держреєстрацію152642Довідка держреєстратора
4Оплачено збір642311Платіжне доручення
5Уведенно в експлуатацію ОЗ103152Акт введення в експлуатацію

Одержання приміщення, як внеску до статутного капіталу від засновника (платника ПДВ). Бухгалтерські проводки

Зміст операціїДтКтПервинний документПримітка
1Сформовано статутний капітал товариства4640СтатутВартість визначається у статуті з уточненням, що сума з ПДВ
2Оприбутковано внесок від засновника у вигляді об’єкта нерухомості, без ПДВ15246Акт приймання-передачітільки після держреєстрації права власності
2.1на суму ПДВ, якщо є впевненість в тому, що ПН зареєструють вчасно64146ПН, зареєстрована в ЄРПН
2.2Якщо не має впевненості, що ПН зареєструють644/1644/2
2.3після реєстрації такої ПН (п.2.2)641644/1ПН
2.4після закінчення граничних строків реєстрації ПН152644/1
3Нараховано адміністративний збір за держреєстрацію152642Довідка держреєстратора
4Оплачено збір642311Платіжне доручення
5Уведенно в експлуатацію ОЗ103152Акт введення в експлуатацію

Оперативна оренда приміщення

Зрозуміло, що не завжди може знайтись сума коштів, яка необхідна, щоб придбати необхідне приміщення. Тому доводиться орендувати приміщення.Загальні положення про найм (оренду) наведено в главі 58 ЦКУ. Договір найму будівлі, або її частини укладають у письмовій формі, якщо термін дії договору більше 3 років, то такий договір підлягає нотаріальному посвідченню. В такому випадку також прийдеться проводити державну реєстрацію права користуватися  нерухомим майном.Якщо орендується державне майно, то оформлюється два договори:
  1. типовий договір оренди індивідуально визначеного майна, яке належить до державної власності;
  2. договір про відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого майна і надання комунальних послуг орендареві.
Передання орендарю будівлі (приміщення) оформлюється відповідним документом (актом), передача майна назад також оформлюється актом.Чітких правил визначення "складових" орендної плати за майно, що належить недержавним суб’єктам господарювання немає, по замовчанню розмір орендної плати фіксується у договорі. Розмір орендної плати може змінюватися за згодою сторін. Також сторони самостійно визначають, що включається до складу орендно плати. а що компенсується окремо.ОподаткуванняЯкщо орендодавцем виступає звичайна фізична особа, то орендар є податковим агентом такої фізичної особи.Податок на доходи утримують за ставкою 18% під час нарахування доходу у вигляді орендної плати. Також сплачується військовий збір у розмірі 1,5 %. ЄСВ не утримується, так як ці доходи не є оплатою за роботи та послуги, що надаються за договорами ЦПХ.Якщо орендодавцем є ФОП, то тоді нічого утримувати не потрібно.

Оперативна оренда в обліку орендаря

Окремих коригувань фінансового результату за операціями з оперативної оренди не передбачено. Про те слід бути уважними, адже можна потрапити під коригування в деяких випадках, а саме:Згідно п.140.5.4 ПКУ фінансовий результат збільшують на суму 30% вартості робіт (послуг) придбаних у:
  • неприбуткових організацій (за винятком, якщо тсума вартості послуг не перевищує 50 мінімальних заробітніх плат, розмір якої встановлений станом на 01 січня звітного року;
  • придбання послуг у бюджетних установ.
  • нерезидентів, які зареєстровані в державах зазначений у пп.39.2.1.2 ПКУ
Передання майна в оперативну оренду не є об’єктом оподаткування ПДВ.ПДВ нарахований на суму орендної плати, орендар включає до складу податкового кредиту, за умови реєстрації ПН в ЄРПН.Об’єкт операційної оренди відображається на позабалансовому рахунку 01 "Орендовані необоротні активи" за вартістю. зазначеної в угоді про оренду.Орендну плату визнають витратами на прямолінійні основі протягом терміну оренди. Витрати на оренду приміщення магазину логічно віднести до витрат на збут і відобразити їх на рахунку 93. Факт нарахування орендної плати затверджується первиним документом - актом. Якщо орендна плата була сплачена наперед, то її слід спочатку відобразити на рахунку 39 "Витрати майбутніх періодів", а потім щомісячно списують на 93 рахунок.

Одержання приміщення в оперативну оренду від фізичної особи (не ФОП)

Зміст операціїДтКтПервиний документПримітка
1Отримано об’єкт в оперативну оренду01-акт приймання передачіза вартістю зазначеної в договорі
2Нараховано орендну плату за місяць93631Акт надання послуг
3Утримано ПДФО з орендної плати631641
4Утримано військовий збір631641
5Перераховано ПДФО до бюджету641311Платіжне доручення
6Перераховано ВЗ до бюджету641311Платіжне доручення
7Виплачено орендну плату фізичній особі631311Платіжне доручення
Якщо була здійснено оплату наперед за кілька місяців
8Сплачено орендну плату фізособі39311Платіжне доручення
9Відображено дохід орендодавця у розмірі ПДФО та ВЗ39631
10Нараховано орендну плату за місяць9339Акт наданих послуг

Одержання приміщення в оперативну оренду від ФОП або юридичної особи

Зміст операціїДтКтПервинний документ
1Отримано об’єкт в оперативну оренду01-акт приймання-передачі
2Нараховано орендну плату за місяць93631акт наданих послуг
3Відображено податковий кредит з ПДВ (ПН зареєстрована в ЄРПН_641631податкова накладна
4Якщо ПН не була  зареєстрована і минули сроки реєстрації93644/1дані ЄРПН
5Перерахована орендна плата631311акт наданих послуг
6Сплачена орендна плата авансом39311
7Нараховано орендну плату за місяць9339акт наданих послуг
8Відображено ПДВ644/239

Ремонт та реконструкція магазину перед відкриттям

Зазвичай приміщення треба трошки підготувати перед його відкриттям, зробити невеличкий ремонт тощо. Чи можна це зробити власними силами? Все залежить від того, що вам потрібно. Якщо ви вирішите зробити реконструкцію приміщення, його реставрацію або капітальний ремонт, то вам доведеться залучити для цього будівельну організацію, яка одержить дозвіл на виконання будівельних робіт. А що мається на увазі під капітальним ремонтом? Чіткої відповіді на це немає.В обліку такі господарські операції відобразяться наступним чином:
  • роботи, які спрямовані на підвищення техніко-економічних можливостей  об’єкту, то такі роботи відображаються на субрахунку 152;
  • роботи, котрі здійснюються для підтримки об’єкта в придатному для використання стані включаються до складу витрат і відносять на рахунок 93.

Установка вивіски у магазині: порядок відображення витрат в обліку

Магазину без вивіски не буває. Тож на фасаді торговельного об’єкту розміщують вивіску із зазначенням об’єкта господарювання. Також біля входу на видномі місці розміщують інформацію про режим роботи. Про цьому її слід правильно розмістити, щоб це не вважалось рекламою. Її слід розмістити на внутрішній поверхні приміщення, на зовнішній поверхні будівлі чи споруди не вище першого поверху, або на поверсі де знаходиться приміщення, біля самого приміщення.Якщо ви її правильно розмістили, то вам не потрібно одержання дозволу на розміщення зовнішньої реклами. Про те не все так безхмарно. Деякі місцеві адміністрації видають спеціальні нормативи щодо розміщення вивісок, які передбачають необхідність оформлення паспорту вивіски. Які вам для цього будуть необхідні документи дізнавайтеся на місцях.Очевидно, що ця справа може зайняти багато часу та чимало грошей. Вивіску зазвичай використовують протягом строку більше одного року, тому її відносять до необоротних активів. В залежності від її вартості вона може потрапити або до МНМА або до ОЗ. Вартісний критерій підприємство встановлює самостійно. В податковому обліці до ОЗ відносять об’єкти вартістю вище 6000,00 грн (без ПДВ).ПДВ, який пов’язаний з виготовленням та встановленням вивіски, платник сміливо може включати до складу податкового кредиту на загальних підставах, звісно якщо ПН буде зареєстрована в ЄРПН.
Зміст операціїДтКтПервинний документ
1Зазнано витрат на виготовлення вивіски153 або 152685Акт виконаних робіт, видаткова накладна
2Оплачено виготовлення вивіски685311Платіжне доручення
3Введено вивіску в експлуатацію112 або 109153 або 152Акт введення в експлуатацію
4Нараховано амортизацію на вивіску93132або 131Розрахунок амортизації
 
Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Наша розсилка

Випадкова цитата

Видение без действия — это мечта.
Действие без видения — это кошмар.

Облікові аспекти при відкритті власного магазину

Час читання: 21 min
0

Поділитися з другом