Головна » Для відпочинку » Це цікаво » Змінено закон про Національне антикорупційне бюро України
Це цікаво

Змінено закон про Національне антикорупційне бюро України

Поділіться з друзями - підтримайте проект

Print Friendly, PDF & Email

Що змінилося в законі.

1) Статус НАБУ

Законом був змінений статус НАБУ. Відтепер Бюро є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом. Набуття цього статусу не потребує будь-яких додаткових заходів, пов’язаних з ліквідацією або реорганізацією органу, вчинення будь-яких дій щодо його працівників тощо.

Територіальні управління Національного бюро утворюються та діють як відокремлені підрозділи Національного бюро без утворення окремих юридичних осіб.

Діяльність Національного бюро спрямовується і координується безпосередньо Кабінетом Міністрів України.

Положення про Національне антикорупційне бюро України Кабінетом Міністрів України не затверджується.

Без будь-яких погоджень з Кабінетом Міністрів України, іншими органами державної влади, їх посадовими особами директор НАБУ затверджує положення про структурні підрозділи, посадові інструкції працівників Національного бюро.

Вимоги Кабінету Міністрів України до формування структури апарату центрального органу виконавчої влади не поширюються на Національне бюро.

Кабінету Міністрів України забороняється втручатися в діяльність Національного антикорупційного бюро України, зокрема у здійснення досудового розслідування та прийняття рішень, які стосуються конкретних кримінальних проваджень або впливають на них.

Щоправда, Головне юридичне управління вважає, що існування в державному механізмі такого органу виконавчої влади із спеціальним статусом не повною мірою узгоджуються з відповідними положеннями Конституції України.

2) Акти НАБУ

Акти Національного бюро не можуть бути скасовані повністю чи в окремій частині Кабінетом Міністрів України.

Нормативно-правові акти Національного бюро набирають чинності з дня їх офіційного опублікування, якщо інше не передбачено такими актами, але не раніше дня їх офіційного опублікування.

Інші акти Національного бюро набирають чинності з дня їх прийняття, якщо такими актами не встановлено інший строк набрання ними чинності, але не раніше дня їх прийняття, та доводяться до відома осіб, на яких поширюється дія таких актів, у встановленому Національним бюро порядку.

Акти Національного бюро (крім інформації з обмеженим доступом) оприлюднюються шляхом їх розміщення на офіційному вебсайті Національного бюро.

Державна реєстрація актів Національного бюро Міністерством юстиції України не здійснюється.

Нормативно-правові акти Національного бюро включаються до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів України.

3) Порядок призначення та звільнення директора НАБУ

Директор НАБУ призначається на посаду Кабінетом Міністрів України.

Конкурсний добір на посаду директора Національного антикорупційного бюро України організовує та проводить конкурсна комісія, до якої входять шість осіб, із яких три особи визначаються Кабінетом Міністрів України та три особи визначаються Кабінетом Міністрів України на підставі пропозицій партнерів з розвитку, які надавали Україні міжнародну технічну допомогу у запобіганні та протидії корупції.

Кабінет Міністрів України протягом десяти днів з дня внесення Прем’єр-міністром України подання про призначення кандидата на посаду директора Національного бюро на відкритому засіданні призначає таку особу на посаду директора Національного бюро.

У разі якщо Кабінет Міністрів України не прийняв рішення про призначення на посаду директора Національного бюро особи, зазначеної в поданні Прем’єр-міністра України, він невідкладно вносить на розгляд до Кабінету Міністрів України подання стосовно трьох відібраних Конкурсною комісією кандидатів. У такому разі призначеною на посаду директора Національного бюро вважається особа, кандидатуру якої на відкритому засіданні Кабінету Міністрів України, що проводиться невідкладно, під час рейтингового голосування підтримали найбільше членів Кабінету Міністрів України

Щоб звільнити директора НАБУ з посади, повинно проголосувати не менше як дві третини посадового складу Кабінету Міністрів України.

4) Доля Артема Ситника

З дня набрання чинності ухваленим Законом розпочинається формування комісії з проведення конкурсу на зайняття посади директора Національного антикорупційного бюро України і проводиться відкритий конкурсний відбір на зайняття цієї посади.

Артем Ситник буде виконувати всі повноваження директора Національного антикорупційного бюро України до моменту призначення директора Національного антикорупційного бюро України за результатами відкритого конкурсного відбору на зайняття цієї посади.

Необхідність ухвалення Закону була обумовлена тим, що 28 серпня 2020 року Конституційний Суд України визнав неконституційним Указ Президента України № 218/2015 «Про призначення А. Ситника директором Національного антикорупційного бюро України», а 16 вересня 2020 року Конституційний Суд України визнав неконституційними окремі положення Закону України «Про Національне антикорупційне бюро України».

Також раніше Конституційний Суд України у Висновку 7-в/2019 зазначив деякі правові позиції, що мають значення для діяльності Національного антикорупційного бюро України (далі – НАБУ, Національне бюро):

1) «…Національне антикорупційне бюро України, як орган правопорядку, фактично є органом виконавчої влади, оскільки складається з центрального і територіальних управлінь, тобто поширює свої повноваження на всю територію України. Таким чином, Національне антикорупційне бюро України має ознаки органу виконавчої влади…»;

2) «…опосередковане підпорядкування Національного антикорупційного бюро України та Державного бюро розслідувань Президенту України через призначення і звільнення керівників створить загрозу незалежності цих органів, призведе до концентрації виконавчої влади у Президента України, його конкуренції з органами виконавчої влади, а отже, до нівелювання гарантій прав і свобод людини і громадянина»;

3) «такий орган [Національне антикорупційне бюро України – прим.] в Україні є, він створений і функціонує відповідно до визначених законом юридичних основ його організації та діяльності».

Аналогічні правові позиції були висловлені у Рішеннях Конституційного Суду України 9-р/2020 та 11-р/2020.

Тому виникла необхідність привести положення Закону України «Про Національне антикорупційне бюро України» у відповідність до Конституції України, а також усунути прогалини, що виникли у правовому регулюванні діяльності НАБУ через визнання неконституційними та втрату чинності окремими нормами.

 

СЮГ


Поділіться з друзями - підтримайте проект
Мітки