Головна » Російська агресія » Звільнення від сплати податку на нерухомість та зміни щодо пільг з екоподатку: аналізуємо Закон №2142
Аналіз законодавства Російська агресія

Звільнення від сплати податку на нерухомість та зміни щодо пільг з екоподатку: аналізуємо Закон №2142

Поділіться з друзями - підтримайте проект

Print Friendly, PDF & Email

5 квітня набрав чинності Закон №2142.  Ним уточнені деякі вже введені через війну податкові пільги та додані нові. 

Пільги з екологічного податку

Народні депутати вирішили звільнити від екологічного податку не всі об’єкти оподаткування на території бойових дій, як це було передбачено Законом №2120. А лише деякі з них (причому заднім числом!).

Завдяки Закону №2142 норму п. 69.16 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ переписали повністю.

З 1 січня 2022 року по 31 грудня року, в якому припинено чи скасовано воєнний стан, не нараховується та не сплачується екологічний податок платниками цього податку, зареєстрованими (взятими на облік) за місцем розміщення стаціонарних джерел забруднення, за утворення радіоактивних відходів та тимчасове зберігання радіоактивних відходів на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.

При цьому КМУ уповноважено затвердити перелік таких територій. Зазначимо, що наразі його немає. А отже, ще ніхто попередньою редакцією пільги не скористався і правити декларацію наразі немає потреби.

Пільги з податку на нерухомість

За п. 69.22 підрозділу 10 розд. ХХ ПКУ тимчасово положення статті 266 ПКУ застосовуються з урахуванням таких особливостей:

  • (тільки для фізосіб) за 2021 та 2022 податкові (звітні) роки не нараховується та не сплачується податок на нерухомість за об’єкти житлової нерухомості, у тому числі їх частки, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та за об’єкти житлової нерухомості, що стали непридатними для проживання у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України;
  • (для юросіб за житлові об’єкти) за період з 1 березня 2022 року по 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується податок на нерухоме майно за об’єкти житлової нерухомості, у тому числі їх частки, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та за об’єкти житлової нерухомості, що стали непридатними для проживання у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України;
  • (для юросіб за нежитлові об’єкти) тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, в якому припинено або скасовано воєнний стан, введений Указом №64/2022, не нараховується та не сплачується податок на нерухоме майно за об’єкти нежитлової нерухомості, у тому числі їх частки, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.

Як відкоригувати дані декларації у разі застосування пільги щодо нерухомості?

Норма щодо коригування також міститься у п. 69.22 ПКУ.

Платники податку — юридичні особи протягом шести календарних місяців після місяця, в якому припинено чи скасовано воєнний стан, мають право подати уточнюючу податкову декларацію. В ній відображаються зміни розміру податкового зобов’язання з податку на нерухоме майно за відповідний податковий період.

Для платників податку — фізичних осіб ДПС самостійно обчислює податкове зобов’язання за період з 1 січня по 1 березня 2022 року.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, має визначити, як ми вже вказали вище,  КМУ.

Цією ж нормою встановлено, що КМУ має затвердити Порядок визнання об’єктів житлової нерухомості такими, що непридатні для проживання у зв’язку з військовою агресією РФ.

Тож, як тільки КМУ затвердить необхідні переліки, юрособи вже можуть не сплачувати податок на нерухомість за об’єкти, які розташовані на територіях бойових дій. При цьому необхідності коригувати подані декларацію на 2022 рік до кінця війни немає.

Правила встановлення розмірів місцевих податків змінено

За новим пп. 12.3.8 ПКУ на період дії воєнного чи надзвичайного стану сільські, селищні, міські ради та ради об’єднаних територіальних громад, що створені згідно зі законом та перспективним планом формування територій громад, мають право приймати рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів без застосування процедур, передбачених Законом «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

У разі введення воєнного чи надзвичайного стану в окремих місцевостях України положення цього підпункту поширюється виключно на представницькі органи територіальних громад відповідних адміністративно-територіальних одиниць, на території яких введено воєнний чи надзвичайний стан.

Що це означає на практиці? Місцевим радам не потрібно буде проходити довгу процедуру затвердження правил сплати місцевих податків. Вони зможуть вводити їх або встановлювати пільги щодо них швидко і посеред року. Звісно, в межах максимального розміру, встановленого ПКУ.  

Саме ці норми закону щодо спрощення процедури встановлення місцевих податків та зборів, а також пільг з їх сплати, в умовах воєнного стану були ініційовані ДРС. Про що ця служба зазначала в себе на сайті.

Тепер громади мають можливість встановлювати місцеві податки та збори за спрощеним порядком.


Поділіться з друзями - підтримайте проект